fredag 4. juni 2010

Prestasjonsangst under opptreden

  • Mange spør meg hvordan jeg TØR stille opp i Freestyle - konkurranser o.l. Mange sliter med prestasjonsangst, - nerver og redsel for ulike ting,
  • Jeg startet tidlig med opptredener av ulike slag og er derfor kanskje bedre rustet enn mange andre som skal starte i ulike slags konkurranser,

  • Ganske så ung var jeg på danseskole og lærte å bevege meg til musikk, Her er jeg på avslutningsball og danser med Helge. Som 7-åring syns jeg det var veldig moro å kle meg ut, - og her ser dere meg sammen med min beste venninnde Anita. Vi opptrådde st.hans aften på Tronvik ( Jeløya ) for hele Tronviks befolkning. Sammen sang vi " Vi er to små fine damer". Veldig moro og spennende kan jeg huske det var.

Når jeg var rundt 11 år begynte jeg å danse folkedans ( leikaring ). Var med på flere oppvisninger og danset sammen med mine foreldre i leikaringen i Moss.

Som 9-åring begynte jeg å spille trekkspill. Jeg var tidlig med på opptredner av ulike slag. Store stevner, konkurranser eller bare opptreden for ulike publikum. Her ser dere meg når jeg er utkledd som Pippi og spiller hennes sang " her kommer pippi langstrump", - på Parkteateret i Moss.

  • I den tiden jeg spillte trekkspill ( fra 1966 til ca 1990 ) deltok jeg i flere konkurranser og mesterskap. Her på bildet ser dere meg spille som solist på Den Norske Opera i 1971.
  • Jeg har også spilt til konsert bl.al i Konserthuset i Oslo. Det ble mange år med mange konkuranser , - både som solist og i duett, i kammergruppe og i orkester. I orkesterklassen deltok vi flere ganger i NM og med veldig bra resulateter. Etterhver ble trekkspillet lagt på hylla og det ble HUND for alle pengene.
  • Det hele startet med at jeg konkurrerte i utstillingsringen. Med veldig bra resulteter.

Deretter ble det lydighetsringen, - også her med bra resultater.

  • Etterhverhvert ble det konkuuranser i rally-lydighet. Her ser dere Zippo i aksjon for første gang. Jeg stillte også med Dixi og Bonso i rally.

Siden 1996 har jeg konkurrert i agility. Det har blitt mange løp med mange hunder i løpet av disse årene.

Og i 1995 ble jeg utdannet instruktør. Det har blitt mange kurs i løpet av alle disse årene, og jeg er blitt vant med å stå foran et publikum og snakke.
  • Alll min livserfaring har bidratt til at jeg TØR å starte i konkurranser, - jeg TØR å kle meg ut, - jeg TØR å vise meg fram , - jeg TØR å feile, - jeg TØR å ikke være perfekt.
  • Det er moro å konkurrere og moro å opptre :-)
  • Det ER ikke farlig å starte i konkurranse selv om man ikke klarer å vinne. Men håpet om å vinne ligger jo alltid på lur :-) Det er jo drivkraften for å trene, - for å forbedre oss, - og for å konkurrere.

Selv om mitt lille bidra med Pønky http://www.youtube.com/watch?v=0UV_O7IdWUg

og Fargo http://www.youtube.com/watch?v=BAdG-FakUoY&NR=1

ikke ble så veldig imponerende, - så er vi igang med freestyle :-) Det var utrolig moro å delta i konkurranse igjen. Det er noen år siden jeg konkurrerte i noe som helst fordi jeg har vært i så dårlig form. Det var deilig å være igang igjen. Nå skal vi forbedre våre program , - og så får vi håpe vi klarer å gjøre det enda bedre neste konkurranse ( i oktober ).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar