lørdag 5. juni 2010

Litt agility igjen

  • Det har ikke vært så mye agility i det siste. Mest på grunn av at jeg ikke føler at jeg klarer å løpe med hundene på banen og derfor ikke er så motivert til agility
  • Denne helgen var vi påmeldt til kurs i Odalen med to finske instruktører i verdensklasse.

Jaakko Suoknuuti & Janita Leinonen

jeg meldte på Scott for flere mnd siden og på grunn av helsen så hadde jeg forsøkt å selge plassen min uten hell. Derfor ble det til at jeg dro, - og var delvis med som deltager men mest som observatør. Det er viktig for meg å følge med på alt det nye innen føring av hund i agilty. ikke minst fordi jeg er instruktør og syns det er moro å kunne instuere om føring i banen.

Men det var jo en annen grunn til at jeg meldte meg på, - og med tanke på Scott sin utvikling i banen. Jeg har strevd lenge med svingene hans. Jeg har ikke forstått hvorfor han ikke kommer INN mot meg når han skal i tette svinger. Jeg har ikke forstått hva jeg skal gjøre for å få han tettere i svingene.

Scott fikk EN økt i dag, og denne ene økten var kanskje vår redning.

Det ble en lang og varm dag med strålende sol og nesten ikke vind.

Jeg fikk plassert buret til Scott ringside, og i skyggen. DET var det flere som gjorde, og hans nærmeste nabo ble en løpetidtispe.............. OG det gikk selvsagt ikke Scott hus forbi.

MEN snille flinke kuuuule Scott, - holdt fred i buret sitt. Selv med løpetid på den ene siden og full fart og agilityhunder på den andre siden, - og meg langt unna.

Er veldig fornøyd med at han oppførte seg "som folk" ringside idag :-)

Kurset gikk i landlige omgivelser i Odalen i Hedmark. Hjemme hos Jan Egil og Jenni

Den eneste økten jeg fikk på banen i dag var med Jaakko som instruktør. Jeg er imponert over hans kunnskaper, og uten at jeg fortalte noe om mine utfordringer som fører og problemer med store svinger, var dette noe han tok tak i fra første stund. Han kunne nemlig fortelle at Scott er en stor gjeter, og at han stirrer på meg og gjeter meg i svingene, - og derfor velger stor avstand.

Dette var helt nytt for meg, - ikke noe andre tidligere hadde sagt noe om ---------

Det var en nyttig ting å ta med seg videre i treningen, fordi jeg ikke var klar over at dette var grunnen til de stooooore svingene. Da var det rett og slett bare å sette igang å få han til å forstå hva jeg vil han skal gjøre. Jaakko stillte seg opp i en possisjon slik at Scott MÅTTE svinge i kort sving.
Bak meg i svingen ligger ballen hans, og han er allerede fokusert på den..........................
Og etter en fin kort sving, kom belønningen han ventet på.

  • Scott var kjempeflink på banen, og vi fikk faktisk til mye mer enn jeg hadde trodd når vi gikk briefing-. takket være dyktg instruktør :-)

Vi fikk trent ca 20 minutter, og resten av dagen var jeg observatør. Mye nyttige tips som var helt nytt for meg .

Det var moro å sitte å se på at de fleste andre som var på kurs denne dagen, fikk de samme problemene som meg, og fikk de samme rådene også. ( kanskje vi ikke er så mye dårligere enn mange andre allikvel?? ............)

Den finske filosofien var veldig annerledes, og det er ikke så rart at de gjør det så mye bedre enn oss i verdenssammenheng.

Nå skal jeg ta fatt på en ny grunntrening, og så får vi se om Scott allikevel kan få fortsette med litt agility i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Jepp, det hang på greip for meg også...holdt på å si; Zac gjør noe av det samme i visse sammenhenger.

    SvarSlett
  2. Ja, det er ulempen med BC:-) Men tenker det var kjekt å vite hvordan man skal forholde seg til dette!

    Jeg kan heller lite om agility, så jeg ble nysgjerrig på hva forskjellen på den finske og den norske måten å trene på???

    SvarSlett
  3. He-he. Syns ikke det er noen ulempe med border collie jeg da :-)
    Supermoro å trene med.
    Fart og motivasjon kommer av seg selv.
    Jeg anbefaler deg å gå kurs i føring hos Jan Egil Eide og Jenni Lehtinen. Link til dem i dette innlegget i bloggen. De kan alt om hvordan finnene trener , da Jenni jo er finsk.QA
    Det blir for komplisert å forklare deg finsk føring her i bloggen min. Men forskjellen er stog fra Norsk trad. føring.

    SvarSlett