torsdag 4. mars 2010

På veien

  • Det har blitt noen dager uten blogging. Jeg har vært en uke på sykehus. Natt til fredag fikk jeg problemer med brystet og pusten, og ble fraktet i sykebil til Moss sykehus. På grunn av min sykdomshistorie, ville de ikke at jeg skulle dra hjem igjen, og ble værende der til timen jeg hadde fått for angiografi på Rikshospitalet på onsdag.
  • Når de tar angiografi skjærer de et snitt i en hovedpulsåre i armen og fører en slange inn i åren frem til årene rundt hjertet. De sprøyter inn kontrastveske og ser på et røntgenapparat om kontrastvesken kommer seg igjennom årene. Etter undersøkelsen må man ligge med kompress på armen i 5 timer for at blødningene skal gi seg.
  • Onsdag kom , og angio ble utført. Det var temmelig spennende, og jeg vet ikke om jeg i det hele tatt hadde lyst til å vite resultatet. Jeg fryktet ny operasjon og tette årer igjen. Men legen kunne opplyse om at alt så ut akkurat slik ut som det gjorde når jeg var der sist, - i juni 2008. Det var bare det at de den gangen ikke hadde fortalt meg alt..........
  • Jeg har en helt tett åre. Og det er en av de fire årene som ble opererert inn i 2007. Den gir ikke noe blod til hjertet i det hele tatt. Og , - de kan ikke blokke eller "stente" den åren . Grunnen er at det vil danne seg en propp som da antagelig vil lage blodpropp i hjernen min. Så konklusjonen er at jeg må leve videre med denne pott tette åren. Legen trodde ikke det var stor fare for at jeg skulle få hjerteinfarkt på grunn av den, og at hjertet nok stort sett får nok blod fra de andre små årene. Men for sikkerhets skyld skal jeg begynne med langtidsvirkende nitroglycerin for å se om det hjelper på smerter i brystet.
  • I tillegg til dette, så har jeg en bilyd på hjertet. Dette hadde de ikke tid til å utrede når jeg var på sykehuset, så jeg må tilbake til ultralyd av hjertet for å finne ut om det er feil med hjerteklaffer eller noe sånnt. Så nå er det bare å vente ......................... igjen !!!!
  • Det er utrolig godt å vite om alle de årene som er BRA!! Og at ingen nye årer har tettet seg på snart 2 år nå. Det betyr kanskje at mine anginaproblemer har stabilisert seg !! Og , - det er godt å høre at den tette åren mest sannsynlig aldri vil gi meg hjerteinfarkt. Det gir meg håp om et bedre liv fremover.

  • Jeg har hatt en utrolig dårlig vinter. Har liksom følt at jeg har gått rundt som en skygge av meg selv................................................

  • Etter en uke hjemmefra, var det 5 utolig glade hunder som møtte meg. I dag bestemte jeg meg for at jeg i tiden fremover skal trene meg opp igjen. Det har vært mange mnd uten fysisk aktivitet og jeg har mye å ta igjen. Legen sa at jeg kunne gjøre hva jeg ville, - men lytte til kroppen. Hvis det ikke var smerter ved belastning så var det ok å trene hva jeg ville.

Noen hunder var også utrolig lykkelig for å være med på tur, inkludert litt trening igjen :-)

Å trene seg opp igjen etter flere mnd inne foran bøker, TV og PC er ikke gjort på en dag. Det er ikke store farten jeg klarer å gi i, men det er jo ikke så farlig. I det flotte været i dag har det bare vært deilig å rusle rundt i sakte tempo med en og en hund. Det er jo ikke meningen at det skal gå i 100 første opptreningsdag.......................................

Jeg gleder meg til våren er her for fullt og jeg kan gå litt lenger turer. Jeg håper at jeg klarer å delta på de aktivitetene jeg har lyst til i sommer, og har allerede satt av flere helger og uker til ulike kurs, turer og dømming. Mange av disse aktivitetene dreier seg om mitt nye fokus...........................,

- Freestyle.

Bare tiden vil vise om dette er en riktig avgjørelse eller ei. Hvilken vei som blir fremtidens vei, vet vel ingen enda.......................................

  • Bare snøen blir borte ( det kan ta lang tid ) blir alt så mye lettere. I dag har det nok smeltet litt snø, men det er allikevel mye igjen. Ikke mye å se til gjerdet rundt tomta her
  • Det må vel være .................................................................
drivhuseffekten...............................................................................................................
  • Selv om jeg ikke kan gå så langt, - eller så fort, - så er det fint å komme seg ut i naturen igjen. Det ble mye fotografering idag. Tror det ble et par hundre bilder tilsammen. Jeg går jo med et håp om å treffe skogens konge eller noen andre av naturens dyrearter på slike turer, - men det er vel ikke så lett når jeg har med meg hundene.
  • Jeg hørte skogens konge brøle like i nærheten, og det er mange ulike fuglelyder å høre. Men ingen dyr å se. At de er rundt om oss er det ingen tvil om...........................................
  • I og med at snøen ligger så dyp er det lett å finne spor etter de som har beveget seg i området.
  • Nå venter vi bare på vår og hestehoven............................................................................

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar