lørdag 6. mars 2010

Bare tull og tøys

  • Jeg har i et tidligere innlegg ( 21. februar) skrevet litt om det å få stimuluskontroll på øvelsene, og viktigheten av dette.

Jeg er opptatt av at mine hunder skal kunne øvelser på kommando og minst mulig tegn. Både i agilitysammenheng og freestyle.

En måte å teste ut om hunden virkelig HØRER etter hva vi sier, er å komme med "tullekommandoer".

Over ser dere Fargo i en dekk-øvelse. Han skal bli liggende helt til min fri-kommando kommer.

For å teste om han virkelig hører etter, kan jeg finne på å si både surkål, ribbe, kjøttkaker, sommer og sol osv................................... bare tulle -kommandoer i ulike tonefall.

Dersom han sprekker i dekken fordi han tror jeg sier "fri",-

ja da hører han faktisk ikke etter, og jeg har en jobb å gjøre med å trene mer på forståelsen av kommandoen + hans konsentrasjon og stressnivå.

Her ser dere spor av snøen som har ramlet ned fra trærne.Det er jo spor, men egentlig litt tullespor i forhold til dyrespor.

  • Og her er et ekte tulledyr som naturen har formet til .......................................
    • Denne kvisten er det derimot ikke noe tull med. Flott, - ikke sant??

    • Det er flott å ha en hund som forstår alle kommandoer.................................
  • Det er no`dritt å ha en hund som ikke forstår hva man mener når kommandoen kommer. Da vil vi ikke klare å få hunden til å gjøre riktig øvelse når vi ber om det.

  • I agility betyr det ofte at hunden går til feil hinder. I freestyle vil ikke hunden kunne klare å utføre øvelsen uten at vi "fører" den igjennom øvelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar