lørdag 29. august 2009

Sol og Stevne - helg

Vi har hatt en flott lørdag, med strålende sol. Litt kjølig fordi det har blåst " sønner av Norge", men hva kan vi forvente nå når høsten står foran døra vår og banker på??
Scott og Fargo har vært på agilitystevne i dag.
Ingen av dem har deltatt i konkurransen men begge har fått 1. premie i å oppføre seg utenfor ringen :-) Det er høyt stressnivå på et agilitystevne, og det er mange utfordringer for en ung hund. Scott var jo en hel uke i Arendal + diverse stevner ellers i sommer for å trene på å være tilstede. Det var litt spennende å ha han med i dag, etter Arendal-uka, for å se om all treningen har bidratt til å få en roligere hund rundt ringen. Det var med stor glede jeg kunne konstatere at ScotteGutten virkelig har begynt å roe seg. Han kunne faktisk ligge helt rolig og ikke bry seg om at det foregikk noe inne i ringen i deg hele tatt. Jeg må innrømme at jeg for mnd siden aldri ville trodd at det kunne skje. Så nå er vi ett hakk nærmere startklar til stevner :-)
Ja , - for det er jo ikke bare agilityhinder og føring som skal sitte skikkelig ( i mine øyne da ). Jeg syns også det er viktig at han skal kunne oppføre seg slik at jeg holder ut med han utenfor ringen også. Jeg syns alt for få har dette " på plass" før de begynner å konkurrere i denne sporten ( og annen også for den saks skyld ). Hadde flere miljøtrent hunden på stevner, og trent hunden på hinder mange ulike plasser, + på treningsbaner der det er konkurranser, - ja da tror iallefall jeg at de fleste utøvere ville hatt mindre problemer med å starte i konkurranser første gang. MEN - hvem gidder vel å legge alle helger, og ferier til bare å trene hunden i å være tilstede, uten å delta.............................................................
Jeg vet jo ikke om dette vil bidra til at jeg og Scott vil få det bedre til i stevner, men jeg har et håp og en tro på det iallefall.
Fargo var med for å miljøtrene han også. Han har aldri vært på agilitystevne noensinne, og nå syns jeg det var på sin plass at han skulle få oppleve det også.
Han stresset littegranne sånn med en gang. Det er jo ikke akkurat lite med folk og hunder på en sånn plass, så det er ikke så rart. Men han landet rimelig fort, og var rolig og grei både ved ringen, rundt ringen og når han lå i bilen ved ringen:-)
Marianne og Gorm debuterte i klasse 2 i dag, og klarte seg fint igjennom hoppløpet med en 7. plass av 24 startende :-) Flott gjort Marianne !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar