torsdag 13. august 2009

Mere agility

( Bildet er fra Kambobanen i regnværet tidligere i sommer )
Mandag hadde jeg ansvaret for nybegynnertreningen i Indre Østfold Hundeklubb http://www.iohk.org/
igjen. Vi var 7 hunder på treningen og jeg fikk trent mange fine økter med Scott. ( De andre fikk jeg ikke trent siden jeg måtte hjelpe nybegynnerne på treningen i dag. )
En økt med slalåm og felt som enkelthinder :-)
En ny økt med sirkeltrening med 6 hopp og 2 tunneller. Høyre og venstre føring og ulike høyder og avstander på hoppene :-)
Siste økt en dobbelboks med føring på bak-kryss, frontkryss og trekk og press-føringer av ulike slag :-)
Gjermund og alle hundene var med. Han trente Fargo i fokus og diverse øvelser mens vi andre trente agility. Alle hundene fikk et par fine turer mens vi var i Askim :-)
Onsdag var vi på trening i Moss og Omegn hundeklubb http://www.mohk.no/
der Kjellaug Riis fra Tønsberg var instruktør for siste gang denne runden. Vi har tenkt å betale henne for å komme litt mer utover høsten, men har ikke avtalt datoer enda.
Jeg trente bare Scott . Har vært på jobb i dyrebutikken hele dagen og var alt for sliten til å trene alle hundene. Vi fikk trent i plaskende regnvær og tordenbrak som akkompanement.
Fint å få det på trening :-)
Kjellaug hadde satt opp en klasse 2 - 3 bane på 22 hinder, med alle felthinder og slalåm .
Jeg begynte treningern med å ta alle feltene som enkelthinder noen runder, før jeg tok med starten. FOR EN START !! Kjellaug var mektig imponert over lillegutt:-)
Starten var to hopp med litt forsyvning, hinder 2,3 og 4 var en stjerne og hinder 5 lå forbi ett hopp og inn i tunnell som lå i bue med 90 graders sving ut til stigen.
Han gikk helt perfekt hele denne strekken.
Vi fikk litt problemer et par steder på banen der det var litt forsyvninger og vanskeligere ting enn vi har trent på. Men NÅ fikk vi trent på det også :-)
Etter en pause i bilen fikk har prøve hele kombinasjonen en gang til, og da gikk det nesten helt perfekt. Vi fikk problemer med bakkryssing etter lengdehinderet.
Vi har glemt å trene på lengdehinderet som enkelthinder :-O og må se å få tatt oss av dette på neste trening. Han må jo selvsagt lære seg å hente dette hinderet fra ulike vinkler og lande riktig ( ikke på tvers ) selv om han skal i sving etterpå.
Kjellaug satt også opp en liten hoppekombinasjon slik at vi fikk trent på forskjellige kryssninger, men mest fokus på bak-kryss.
Lise var snill og så på når jeg trente Soctt og fikk hjulpet meg til å krysse på rett tidspunkt slik at vi fikk fine bak-kryss også her.
Vi fikk også trent litt på serpentiner. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan føre Scott på samme måte som Lise gjør med Hera og Timmy eller jeg selv gjør med Minni og Pønky på disse tre hinderne. Scott trenger så utrolig stor plass for å lande og snu mot neste hinder ( når han svever over ett hopp ser han ut som en 2 meter lang pølse....... ) at jeg må bruke trekkføring på de to første hinder og bakkryss til hinder nr tre. Jeg har trent litt hjemme på serpentiner og fått det til der. Men når det kom inni en setting av andre hinder og lenger avstand mellom hinderne måtte jeg gjøre om alt. Nå skal vi trene mer på akkurat dette også.
Scott er vanvittig RÅ i pølsa og setter seg veldig fort fast i dette hinderet. Jeg tror den store farten han har gjør at hans fraspark inne i pølsa graver duken ned under han og han blir sittende fast inni. Gang på gang skjer akkurat dette, og jeg må følge veldig med på at duken ligger 100 prosent rett når han skal inn. En ting er veldig positivt. Scott blir ikke redd for å gå dette hinderet uansett. Han går løs på det med like stor entusiasme selv etter å ha sattseg fast 3 ganger etterhverandre. Jeg får høre med neste helgs kurs-instruktør i Askim om han har noen råd til oss for å slippe dette videre.
Nå har vi masse mer å utvikle og trene videre på :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar