tirsdag 9. november 2010

TRENE, - TRENE, - TRENE

Dagene går med til trening. Trening for meg og mine hunder . Trening skal jo være positivt, - og for meg er det aller mest positivt å ha med hund i min trening. De dagene jeg er hjemme mens det er lyst ute , bruker jeg et par timer på hundene og meg selv utendørs. En og en hund får bli med. Jeg trener små økter mens jeg går tur, og avslutter med en liten økt inne på treningsbanen i hagen. Innenfor gjerdet i hagen trener vi som om det er i en konkurransering. Pønky og jeg trener fremdeles freestyle. Hun er veldig ivrig når vi holder på, og det er helt klart at hun liker denne treningen. For en ukes tid siden hadde vi vår faste hundemassør på besøk. Pønky ble undersøkt og behandlet ut fra hva massøren fant av "problemer". Det viser seg at hun sliter med knær, rygg og nakke. Dette er en utfordring i forhold til trening. Jeg må ta hensyn til hennes besvær og ikke provosere henne i forhold til hva slags øvelser som kan gi henne besvær. Dette betyr at agility er over og ut. Hun nekter å gå mønet, og vegrer når hoppene blir for høye ( selv om det er lave hinder i liten klasse, blir det for høyt for henne ). Men hun vegrer ikke på å hoppe lave hinder og syns det er moro i settingen av Freestyle :-)
Minni liker å leke. Hun er ikke så nøye på hva slags leker vi leker med, - bare de er store .-))
Hun er full av fart og iver, - og det er da lett å få henne til å trene litt også................
En av de morsomste øvelsene til Minni er å stå eller sitte på to. Hun liker også å hoppe opp på podier, kasser, bord, stoler osv, - så med denne kombinasjonen ble dette en fin øvelse vi kan ta med videre i vår trening :-)
Scott og jeg trener mest agility om dagen. Det er fremdeles mulig å sette opp hoppehinder og trene på ulike føringsteknikker i hagen. Men best av alt, - så har MOHK begynt å trene innendørs i ridehall for vinteren. I tillegg til at vi har mulighet til to treningsdager i uken med denne klubbe, så er jeg også medlem i Drøbak Hundeklubb og kan trene to ganger i uken med de. Drøbak trener fremdeles utendørs, - og det er deilig å være ute, - så lenge det er mulig. Men etter nyttår skal vi trene inne i en oppvarmet ridehall i Drøbak .-))
Jeg ser fram til en fin vinter med masse agility også !!
Til torsdag skal jeg dømme bronsemerkeprøve der, og håper å at mange av utøverne består prøven. Etterpå blir det trening for egen del :-)
Scott ser ut til å begynne å " lande" etter en lang periode med stress og frustrasjon...... Eller er det bare det at jeg HAR lært litt mer om stress og hvordan jeg skal jobbe med det :-)
( Se noen uker tilbake om kurset med Leslie McDevitt )
Uansett så er iallefall Fargo og jeg mer på NETT nå etter kurset med Leslie..................
Jeg er blitt flinkere til å jobe MED han og ikke MOT han :-))))
Vi jobber fortsatt med kontroll og pust og ro når streset tar til , - , men vi jobber samtidig med freestyle, i håpet , - og ser fram til Leslie kommer tilbake til Norge for oppfølging til neste år .
I mellomtiden har vi en liten plan om en tur til HUND I FOKUS, - for litt oppfølging der.
Men vi jobber videre med freestyleprogrammet , og har kjøpt inn litt rekvisitter til desember-konkurransen i Drammen i Desember :-)
Det blir et Juleprogram denne gang og da må jo juletre være med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar