tirsdag 12. april 2011

EN RALLY-LYDIGHETS-UKE

Denne helgen har det vært rally-lydighetskurs i Bærum. For ett år siden var jeg på Skui og hadde nybegynnerkurs, og denne helgen var jeg tilbake for lære bort enda mer. Tre av ekvipasjene som deltok i helgen gikk på kurset i fjor, og tre, for meg, nye utøvere var også med. Kurset var lagt opp til at alle fikk hjelp på det nivå de var kommet til, men også innføring i øvelser helt opp til eliteklassen. Fire ekvipasjer hadde opprykk til klase 2, og to konkurrerer i klasse 3. Vi finpusset på de momenter som trengtes hos hver enkelt. Alle var motivert for å lære mer, og alle samlet seg rundt den enkelte ekvipasje for å få mest mulig tips om de ulike innlæringsmetoder eller momentlæring. Ikke alle øvelser er så lett å forstå hvordan man skal få lært hunden. Men alle hundene var så godt trent at det var kun små justeringer hos fører som skulle til for at hunden gikk perfekt . For å gi en liten oppsummering av helgen så har jeg laget en liten huskeliste til deltagerne:
  1. Omvendt lokking for å lære hunden å fokusere på kontakten mens man går med godbit i hånden under trening.
  2. Omvendt lokking er fint å bruke når man trener 8 -tall mat. Når hunden blir belønnet for ikke å se på matskålene vil de slutte å snuse og se etter mat hver gang dere passerer skålene.
  3. Plattformtrening for å få bedre posisjoner og avstandsarbeid.
  4. For å få rask " dekk under marsj" og "stå under marsj" trenes det inn mens vi rygger bakover med hunden i front.
  5. Belønningsplasseing og belønningshyppighet er viktig for å lykkes.
  6. Kontakt-trening med belønningshyppighet for å få en hund som ikke har behov for å gjøre annet enn å være hos oss. Sladretrening er fint for hunder som MÅ ha med seg alt rundt seg.
  7. Hindertrening; - lære hunden gradvis å hente opp hinder fra ulike vinkler og avstander.
  8. Være venn med sin nærvøsitet på konkurranser
  9. Hvordan bli kvitt dobbeltkommando?
  10. Startprosedyrer.
  11. Viktigheten av å trene til skilt og briefe så bra at man kan gå banen med hund uten å lese og tenke skilt.
Denne huskelisten kan være fin for alle som trener rally. Ikke bare de som gikk dette kurset. Det er grunnen til at jeg har lagt det ut på bloggen min.
  • I kveld var det 5 kurskveld på grunnkurset i rally-lydighet i Råde. Regnet sprutet i bakken og det var pluss 4 grader. En skikkelig nedtur etter gårsdagens nesten 20 grader og strålende sol.
  • Men en superivrig gjeng stilte opp med godt mot selv i dette været. Jeg må bare si at det er motiverende for meg å ha kurs for en så ivrig gjeng :-)
  • De er så flinke, - og hundene er så flotte ! Men det skal nok sies at flere av de fir`bente ikke satt like stor pris på å måtte sitte og dekke under dagens forhold. Derfor besluttet vi at det var nok med en times kurs i dag, - og heller legge til en time en annen kurskveld i fint vær.
  • Denne superfine gjengen har snart vært igjennom alle øvelsene i rally klasse 1, og jeg ser for meg at flere her er klarer til å kunne konkurrere snart om de ønsker :-)
Til helgen er det rally-konkurranse i Aurskog. Fargo og jeg har fått trent litt innimellom kurs, agilitykonkurranser og freestyle-kurs - planlegging. Vi har trent for en debut i rally klasse 2, - og vi prøver febrilsk å bli klare. Det er noen øvelser vi ikke har fått trent enda, - men så vet vi jo heller ikke helt hvilke øvelser dommer har satt i banen denne gang. Vi har jo også noen dager igjen å trene på , så vi satser på å teste klasse 2 på søndag :-)
  • Torsdag starter jeg opp med FREESTYLE-KURS i regi av Moss og Omegn hundeklubb. Det blir et grunnkurs for 6 deltagere. Kurset skal gå over 6 kvelder og første kveld er det teori. Mye jobb er lagt bak kursplan og kursopplegg, så det skal bli spennende for både meg og deltagere å komme igang. Kurset var fullbokket , - men jeg har fått et avbud, så det er en ledig plass dersom freesyle er noe du kunne tenke seg å lære mer om :-) Dette er kun et grunnkurs, - men kanskje det blir en fortsettelse også.........................

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for et kjempefint kurs i Bærum - jeg lærte masse, og du er så inspirerende og engasjert. Det har gitt meg skikkelig motivasjon til videre trening og konkurranser!!! :D :D :D

    SvarSlett
  2. Takk for et veldig bra kurs med teori og praksis som var midt i blinken for oss. Vi har allerede begynnt å trene med dine tips i ryggen og det ser lovende ut :-) begynner så smått å se frem til neste konkurranse og jeg håper vi har fått mer kjøtt på beina til da. Her skal det trenes kontakt, kontakt og kontakt :-)føler meg kjepemotivert for å få det til :-)
    Velig flott kurs!!!! 1000 takk for at du tok turen til Skui :-)

    SvarSlett
  3. flott, Anniken, dyktig dame! Glad for at du skal holde et skikkelig planlagt freestylekurs også - det er bare nødt å bli knallbra det, lykketil!

    SvarSlett