tirsdag 1. februar 2011

Livet er herlig dere...........................................

Det er mildvær om dagen , - og jeg er glad for å kunne være ute sammen med hundene våre. Vi går turer på minst en time hver dag. Det er ikke så ofte at "Gutta boys" får gå tur sammen. Det blir utrolig heftig med disse ung-gutta sammen på tur, og når det kommer hyttefolk, - eller biler på veien så krever det en god del selvkontroll / lydighet for å kalle inn to heftige hunder i lek...... Men her fikk de gå tur sammen, og det er ingen tvil om at de koste seg..................
  • Det går som regel bra, - å gå med hunder løs på denne veien, - og en del av "hyttefolka " er vant med at jeg går tur på hytteveien med løse hunder. Flere har også kommentert en del ganger at jeg har såååååååå lydige hunder, som går ut av veien og legger seg i grøfta på kommando når jeg hører biler som nærmer seg. De blir liggende mens folk stopper for å prate med meg mens hundene ligger i vent......
  • ..........................................................................................................................
  • Enda en helg er over og vi er igang med hundetrening "der ute " igjen :-) Så godt å komme igjen igjen etter noen dager med dårlig rygg, - med påfølgende behandlinger og bedring :-)
  • På søndag var vi en tur i Mossehallen og trente freestyle og rally - øvelser med store miljøforstyrrelser. Det var trening både for den private gruppen som jeg deltok på , og MOHK hadde også hadde trening i hallen denne dagen. Både ute og inne var det fullstendig kaos og sikkert 50 - 60 hunder tilstede innenørs . Midt mellom disse to hundegruppene var det en gjeng med håndballspillere som trente. Masse støy og masse folk og hunder , - og " baller" ( he-he ) ..................
  • Jeg var så uheldig at jeg ikke fikk parkert utenfor hallen, og måtte kjøre til andre siden av innfartsveien og parkere der. Men da fikk jo Fargo en god luftetur før han skulle inn i hallen også. Scott derimot måtte bli liggende i bilen så lenge. Det ble litt "langt" å gå for å bytte hund, så det ble til at Fargo ble inne i hallen i en time. Det ble en flott time med trening av både ro momenter i rally og freestyle. I og med at det " kokte " i hallen så var det utrolig flott å oppleve at gutten var fokusert og ivrig. Han ville gjerne jobbe og vi fikk full uttelling for denne treningstimen. Fargo ble faktisk sliten etterhvert og jeg fant ut at jeg skulle se om det var p-plass til oss utenfor nå. Hentet bilen , - fikk parkert rett utenfor hallen, og tok med en sliten Scott inn. Scott og jeg hadde trent litt FS og litt agility-hopp før vi dro, så han var sikkert mettet i hodet allerede.... men jeg kunne ikke la anledningen gå fra oss. Vi hadde en halv time igjen i hallen, og vi var bare inne for å miljøtrene denne halve timen. Scott er litt lydberørt så han syns det med ballkastning og smell fra baller og hyling ble i det meste laget. Men det gikk greit etterhvert. Og - siden vi skal konkurrere i både agility og FS inne i haller etterhvert så syns jeg det var en utrolig nyttig halvtime med masse belønning og rooooooooo(s) .-)
  • Om et par uker skal vi kanskje tilbake i Mossehallen, og da kanskje det går enda ett hakk bedre for gutta boys .-)
  • Mandag var vi på agilitytrening i Drøbak. Treningen er to-delt. Første halvannen time er for videregående / konkurranse hunder, og neste halvannen time er for nybegynnere og lettere videregående hunder. Scott er med på første trening fordi han har bestått bronsemerkeprøven. Vi fikk en morsom trening. Scott er full av fart og lyst, - og det er slett ikke så lett for en gammel dame som meg å følge denne krutt-tønna.............. Derfor har jeg også brukt et par år på å lære han til å utføre hinder helt av seg selv. Det vil si at han må kunne fullføre alle hinder uten at jeg løper med / ved siden av, og at han skal ha like stor fart på alle hinder uten at jeg er tilstede og " pusher" han framover. Alle hinder skal utøføres 100% riktig uansett hva jeg gjør. I går fikk vi full uttelling for det vi har bygd opp på balansebommen. Jeg kunne sende han over bommen og løpe motsatt vei for å kunne være i en god situasjon( for meg ) for videre føring i banen. Vi hadde en fantastisk fin økt, og vi gleder oss til videre utvikling på begge kombinasjonene på torsdag. Vi fikk også testet en del føringsteknikker og slalåminnganger på den andre kombinasjonen. Scott er fantastisk flink. Nå gjelder det bare å få til detaljene ( tidlige nok kommandoer og armskift til rett tid ) ....... så er vi klare :-))))))))
  • Pønky og Minni var med på neste økt , - for nybegynnere. Begge var noe understimulerte etter litt lite trening den siste tiden. DET skulle vise seg å være bra .-) Begge to var utrolig flinke. Begge satt som støpt på starten. Ingen tyvstart , - og det var utrolig fint å se at omvendt lokking og selvkontrollstrening den siste tiden har hjulpet så utrolig fint .-)) Begge var flinke på alle type hinder, men Pønky syns nok at pølsa fremdeles er litt "ekkel" å passere. Hun gikk selvstendig, - men ventet litt i åpningen og "spurte meg " om å få hjelp til å lukke opp i enden. Men denne gang hadde jeg IS i magen..... hun måtte faktis finne ut på egen hånd at det gikk an, - uten hjelp ................ OG hun fikk masse belønning for å KLARE på eget initiativ. Så får vi se om hun vokste på oppgaven og forstår oppgaven sin neste gang vi skal trene.
  • Minni elsker alle hinder, og vi jobbet litt med føring. Hun er litt dårligere på å forstå føring på min høyre side enn min vestre. Derfor jobbet vi litt ekstra med høyrehandling i dag. I tillegg så fikk vi trent løpende felt, ( bom og vippe ) - og selvstendig slalåm. Flink jente i forhold til selvkontroll også :-)) Vi ser fram til neste trening i Drøbak på torsdag !! med oppvarmet ridehall, - og masse koselige hundefolk !!! Det blir med Minni og Scott .-))
  • I tillegg så ser vi fram til en mild onsdag og trening i MOHKi ridehallen i Råde. Kan hende bare med Scottegutt.
  • Vi har også hatt kontakt med Sandefjord hundeklubb, og får år lov til å gjestetrene der på fredag kveld. Dette i kombinasjon med familiebesøk, - blir en flott fredag :-)) Det blir utrolig nyttig med trening i nytt miljø, og jeg gleder meg også til kanskje å bidra som instruktør innimellom egen trening også :-)
  • Målsetning videre i år .......................
  • Agility- konkurranser med 2 - 3 hunder i år .-)
  • Fresetyle- konkurranser med minst 3 hunder i år
  • Rally-konkurranser med minst 1 hund i år.
  • 10 ulike kurs i tre hundesports - grener til våren og sommeren :-)
  • Livet er herlig !!

2 kommentarer:

  1. Det ER imponerende det - at du har trent hundene til å kunne legge seg i grøfta når det kommer biler og folk og bli liggende der sammen og vente. Jeg er veldig imponert over hva du får til når du atpåtil har så mange hunder!!

    Moro å lese om treningen dere har hatt i det siste og målsetninger dine for framtiden! Og jeg er helt enig - Livet er herlig!! :-D

    SvarSlett
  2. Morro å lee at du har masse å gjøre dette året. Du er nesten mere aktiv nå enn før;)
    Drømmen hadde vært å bare kunne jobbe med hund og ikke jobbe 100%, dagene strekker ikke til med alt man har lyst til å få gjennomført:) Men du trener jo nesten hver dag, stå på, gleder meg til du skal debutere:))Da må vi få lov til å komme og heie! KLem Lise

    SvarSlett