lørdag 24. september 2011

MORO PÅ TRENING


  • Det  har blitt lite med trening i rally-lydighet i sommer, men i dag gikk vi ut for å trene noen klasse 2 og klasse 3- øvelser. Her bruker jeg plastkanner som " kjegler" i øvelsen "8-tall mat".  Jeg har erfart at det kan være smart å bruke ulike typer markører " kjegler" når man trener. Dette fordi at hunden ikke skal få sjokk hvis den kommer på en konkurranse og markørene ser annerledes ut enn de man er vant med på trening.  Derfor bruker jeg mye forskjellig når jeg trener Fargo. Bøtter, kanner, kjegler, små markører, isbokser, leka-blokker osv...
  • Det er nå klart at Rally-lydighet blir en offseiell hundesport  fra 1. januar 2012 :-))) Det blir spennende å se hvor stor denne sporten kan bli nå.  Det er jo allerede mange som konkurrerer, - men antagelig må alle som tideligere har kommet seg oppover i klassene , starte i klasse 1. Det betyr at Fargo som nå er en klasse 2-hund antagelig må starte i klasse 1 igjen, for å få registrert resultat i Norsk kennel klub.
  • Denne planken bruker jeg til å lære Fargo å rygge opp til et platå. Det er fint at han må tenke på sine bakben og hvor han plasserer de.  Øvelsen kan overføres til freestyle-moment.
  • Denne planken kan også brukes til å trene " felt " i agility. Både opp og nedgangsfelt.
  • Platået  som står i enden  av planken bruker jeg til å lære Fargo å gjøre forskjellige øvelser  på avstand fra meg.



    Scott og jeg koser oss i skogen. Det er mye vi kan finne på når vi går på tur. Vi trener ofte på ulike momenter når vi er på turene våre. De momentene jeg trener kan ofte brukes i både agility og freestyle.  Scott er ivrig og jobber i et stort tempo, Dette gjør at han ikke har like lett for å forstå ting  når detaljene skal inn.  Han er alltid glad, men også en hund som liker å kose. Når jeg setter meg ned kommer han raskt for å få kos. Ligger gjerne på fanget eller i armkroken. Når vi " tar kvelden" foran peisen skrur han av bryteren, og vi merker knapt at han er i nærheten.
    Han er den perfekte bordercollie for oss :-)



En av aktivitetene er å trene på svinger. jeg sender han rundt ulike trær og stubber etc. både til høyre og venstre. På den måten lærer han å gå ut på kommando og komme raskt tilbake til meg.  Jeg varierer hvordan jeg tar imot han etter svingen, alt ettersom hvor jeg vil han skal gå etter svingen.  Dette er øvelser som er morsomt å jobbe med,- og er nyttig i både freestyle og agility-treningen min.
Torsdag var jeg på freestyletrening i Moss sammen med 8 andre med samme interessen. Det er veldig morsomt at det er så mange som er interessert i å trene denne morsomme hundesporten.
Vi startet opp 1. september, og i løpet av denne mnd. har det vært ca  10-12 hunder på disse treningene.  Vi hjelper hverandre etter beste evne, og det er mange flinke hunder og eiere :-)  Vi skal fortsette å trene sammen hele oktober og jeg gleder meg til hver eneste torsdag !! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar