mandag 11. oktober 2010

EN HELG OM STRESS

Hund i fokus hadde leid inn Leslie McDevitt for å holde seminar for Normenn denne helgen.
Det var første gang Leslie var utenfor USA og derfor spesielt morsomt å være med på dette, - med egen hund, og få en som er spesialist på stress-atferd og klikkertrener. Hun har selv tervueren og har hatt flere groenendaeler selv. Hun kan masse om lydighet, - agility, - og er en dyktig utøver med hund selv. Det var ikke så mange som fikk delta med hund, - da Leslie selv plukket ut de hun ville ha med etter at vi hadde fylt ut et spørresjema om hunden. Det var derfor veldig moro at jeg fikk delta med Fargo`n min:-)
Du kan lese om Leslie her
Det var en veldig behagelig instruktør, som tok hver og en hund for seg. Noen hunder var veldig usikre og hadde høyt stress på grunn av redsel, - mens andre hunder (som Fargo ) hadde så høyt stress på grunn av arbeidsgleden at de ikke klarer å konsentrere seg godt nok av den grunn. Det var utrolig lærerikt å se hvordan hun trente med de ulike hundene. Som instruktør har jeg fått mange nye tanker å tygge videre på.
En øvelse vi trente på , var å lære hundene å gå på et teppe å legge seg ( frivillig atferd ). Det skulle belønnes så masse på dette teppe at hundene elsket å løpe å legge seg på det.
Vi lærte hvordan dette teppet kan brukes for å minske stresset i ulike situasjoner.
Det kunne også gjerne brukes i sammen med pusteøvelsen vi lærte.
Her ser dere en "pyrre" som skal på teppet mens mannen til Leslie skal være en forstyrrelse ( elg på to ben ) he-he.
Det var en helg med masse humor, - og masse alvor på en gang.
Første dag var Fargo så stresset at han slett ikke klarte å ligge i ro i mer enn ti sekunder. Han er vanligvis lett å ha i bur, men i denne settingen var det helt umulig å ha han inni buret. Da brukte han alt han hadde av krefter på å si ifra at han ikke ville være der, - så han slapp å være der av hensyn til både han og de andre deltagerne. Jeg prøvde å holde han rolig med å belønne han for å være i ro.
Leslie fikk virkelig se hvor mye stress det bor i gutten, og det var jo nyttig for henne i og med at hun skulle hjelpe meg med han.
I og med at Leslie har belger selv så ble hun veldig betatt av Fargo. Hun likte han veldig godt, tross stresset hans. Han er jo så snill og god. Leslie var imponert over hvor fort han lærte ting, - og en av de tingene vi jobbet mest med var at han skulle lære seg å " puste" , - - også mens han jobbet. En spennende tankegang, - og JA !!!!! det VIRKET !!!!! Så i løpet av halve søndagen klarte han faktisk ( se bildet over ) å ligge i ro på " teppet" og ha slappet faktisk av :-)))
Nå skal alle tankene synke , - og sorteres. Jeg er helt sikker på at mange av de tipsene som Leslie kom med i helgen, - vil komme godt til nytt hjemme hos oss !!
På både belgere, bordercollie og havansisene våre :-)
For dere som måtte være interessert i å vit mer om Leslie :

2 kommentarer:

  1. Flott innlegg! Da fikk du meg til å få boka ut av bokhylla, og forhåpentlig skal jeg nå komme litt lenger i den enn jeg gjorde sist jeg prøvde! Hadde lyst til å være med på kurset, men fikk aldri rotet meg til å melde meg på, nå kan jeg angre ;-)

    SvarSlett
  2. Spennende lesning! :-) Takk for et fint referat fra seminaret!

    SvarSlett