fredag 22. oktober 2010

All adferd er FREMDELES egoistisk !


Ja - jeg vet jeg har skrevet det før, men jeg kommer stadig tilbake til dette   All adferd er egoistisk!!
Uansett hvordan man snur og vender på ting, så er det ikke en eneste atferd vi mennesker eller hunder gjør uten at den er egoistisk.
Om man hjelper andre  med noe, - så er det fordi man ønsker noe. tilbake ...............
Det være seg takknemlighet , - anerkjennelse eller gjentjeneste.

Om man er med på noe eller utfører en handling, så er det fordi vi har en fordel av dette.


Lørdagskvelden var jeg på en veldig koselig " takkefest" i MOHK.  Vi som har bidratt i med arbeid ( dugnadsarbeid ) skulle settes pris på , - med en fest.  Festen var veldig koselig , - god mat, og god stemning .    MOHK er en  hundeklubb jeg har vært medlem av siden tidlig 90-tallet. En klubb som har utdannet meg til NKK-instruktør og som jeg har vært med å jobbet i siden jeg ble medlem av.  I høst har jeg også hatt et videregående agilitykurs gående siden midten av august. Veldig mange flinke utøvere som jeg har hatt gleden av å jobbe med i mange uker :-)
Jeg gleder meg til å trene sammen med denne gjengen inne i vinter.
Det vil si , - hvis det ikke blir en for kald vinter igjen

NÅ er vinteren kommet til Østfold.  Det snødde tett på  veien hjem fra  temakveld i Indre Østfold hundeklubb  med hundeprobem / problematferd som tema og med  Geir B. Larsen var foredragsholder. 

 Det ble jo også mye snakk om stressadferd, - et tema jeg er spesielt interessert i
Problematferd på hund kan være så mye forskjellig , - og vi fikk en del fine vinklinger i kveld
Når man skal jobbe med hundeproblem, er det viktig å huske at hunder kun gjør det som lønner seg
 All adferd er egoistisk !

 
Det er litt trist at snøen kom så brått, - men sånn kan det jo være på denne tiden. Jeg håper den ikke blir liggende så lenge, - og at vi fremdeles kan se fram til noen fine solrike fine treningsdager utendørs.  Snøen kom litt brått, så agilitybanen står fremdeles oppe i hagen vår.  Det har blitt litt lite agility for oss i det siste , da jeg er mest tent freestyle nå. Men noen felt - slalåm-repetisjoner blir det jo i ny og ne.



OM kulden skulle komme allerede nå    ----------------
da får vi vel heller flytte inn i " Villa Fløyen " igjen.  Vi hadde stor nytte av treningene der inne i fjor og det blir koselig  å flytte inn igjen :-)
Men vi har jo også meldt oss på noen  agility - treninger i vinter, så da kan vi jo trene både agility og FS til agilityforstyrrelser :-) Bedre kan man ikke få det , - eller?

Jeg har en plan , - så vi kanskje skal kunne delta på FS-konkurransen 5.desember :-)  MEN  - - da trenger vi masse tid, motivasjon og ork til trening. 
Jeg skal jobbe på NFF sin konkurranse på exporama 31. oktober og gleder meg til å se på freestylekonkurranse igjen :-)
Planlegger å ha med egen hund for å få trent litt innendørs i en stor  hall etter konkurransen er over.

Men mye skal skje før den tid:-)
Blandt annet en tur til Finmark for å være sensor på trinn 1 eksamen og kanskje ha et "minikurs".
Det skal bli moro å treffe Hundefolk så langt nord i Norge :-) Gleder meg til dette !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar