lørdag 28. august 2010

Detalj-fokus-freak

Jeg elsker å fokusere på detaljer. SE det som kan sees. Ikke alltid lett å SE det som er det fine eller det rare eller det fantastiske i detaljene. Minni har tidligere vært et blåbærtroll, - lykketroll osv. Men NÅ er hun faktisk også blitt et TYTTEBÆRTROLL :-) JEG elsker skogsturene som jeg går med hundene mine, - med kamera, - og gjerne også med en kurv eller et spann på armen slik at jeg kan høste av skogens delikatesser underveis. Det er lett å finne god sopp ( les: kantareller ) nå om dagen, og det er et ganske vanlig tilbehør til middagen. Skulle ønske jeg kunne mer om sopp , - så kanskje vi kunne spist enda mer ....................
Hmmmmm, - er det høst allerede????? Det er jo faktisk bare august, - og nå ser naturen ut til å gi slipp på sommeren allerede. Trist........... spennende............ men nye muligheter.............
Det har blitt en del hundetrening i sommer. Jeg har trent masse Freestyle med Fargo, - og masse agility med Scott. Pønky har hatt sommerferie leeeenge, - og skal snart igang igjen hun også. Minni er mer enn fornøyd med litt alenetid med meg, - og vi koser oss med småtrening på agilitybanen og små FS øvelser.
Men aller aller helst ønsker hun å være med Zippo på tur :-) Hun er liksom en forlengelse av halen hans............................................. Der han er, - ja der er hun.
Det har vært en fin agilitysommer. Scott og jeg har fått masse trening på mange ulike plasser. mange gode venner som har vært mer enn villig til å invitere meg med på treninger både her og der :-) Og et par ganger er det jeg som har initert også :-) Kjempekoselig !!
MEN
Vakre gode Scott er nok i sin siste "pubertetsfase". Verden er skummel og mange ting som han egentlig ikke bryr seg om , - er blitt farlige. Vi har rett og slett bestemt oss for en treningspause til han er over dette stadiet.
Vi har kommet ganske langt i vår agilitytrening Vi fikk akkurat en kommentar fra en treningskamerat om at vi var overkvalifisert til å starte..................... hmmmmm.
Joda det begynner å gå bra, - - - - men det er noen detaljer..............................................
For Scotten min er dette bare flisespikkeri.......
I ventetiden får godgutten lov til å hive seg rundt, - og kose seg med å utvikle seg til å bli stoooor ( joda han er stoooor ) , - og så må han (snart? ) bli voksen :-)
Fargo og jeg er igang med mange nye og morsomme øvelser til vårt nye freestyleprogram. Vi skal bruke høst og vinter på å sette sammen dette, og det blir moro å komme skikkelig igang med han. Han er blitt utrolig bra på FOKUS, - og vi generaliserer fokus og øvelser så godt vi kan. Vi oppsøker mange ulike miljøer og forstyrrelser . Han er ivrig i å jobbe med øvelser nå at han overser det meste av det som skjer rundt oss :-)
Vi benytter alle anledninger til å oppsøke rare forstyrrelser, - som kan være litt annerledes og "skumle" for en liten ( jaja, - han er vel kanskje ikke liten akkruat ) . - - - -og ung Fargo(d)gutt.
Skulpturer kan være litt rare ting, - for en ung belgergutt. Så her har vi funnet både ulv og rådyr som vi har sosialisert på, - og gjort litt øvelser rundt og ved siden av :-)
I Nesparken i Moss har det i sommer vært fremført skuespill med sjørøver " Kaptein Rødskjegg". Her ligger fremdeles skuta til kapteinen, - og scenen foran skuta sto fremdeles oppe.
Så vi kunne jo liksom ikke la være å trene litt her som vi hadde en hel scene å trene på , - helt for oss selv :-) Litt pulikum som kom og gikk, - var bare moro å ha på sidelinjen også.
Den største utfordringen var nok alle storfuglene som skrek og holdt på i vannlinja noen meter fra oss. I begynnelsen var disse veldig spennende, - men etterhvert glemte han å høre og se dem, - til fordel for mine kommandoer og belønninger .-)
Han er FarGO(D) :-)))
Alle hundene får en god posjon med selvkontrollstrening daglig her hos oss.
Jeg prøver å finne på ulike ting de må ha kontroll på , - for å utvikle dem videre.
Minni elsker å leke med de to store, - men hun må stå på feltet mens de andre ligger på hver side som forstyrrelser. For ikke å snakke om de to store, - som elsker å gå stigen ( bommen ), - og som må ligge i rolig posisjon mens Minni får trene og ha det moro .-)
Flinke , - flinke, snille hunder :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar