mandag 19. oktober 2009

Agility og Freestyle

Bildet er tatt i helgen. Scott kommer fra tunnellen og får en perfekt selvstendig slalåminngang. Flinke flinke Scotte-gutt!! Denne helgen har vært slitsom ( !! ) men også morsom. Indre Østfold Hundeklubb ( www.iohk.org ) har hatt agilitykurs med innleid instruktør, - Petter Nordlien. Scott har vært med på deler av kurset ( formen min gjorde at vi måtte kaste inn håndklet på søndag formiddag ) . Kurset startet på fredag med teori inne på klubbhuset. Men før vi gikk inn for å lære, arrangerte vi bronsemerkeprøve med Petter som dommer. Vi var ikke så mange som skulle delta, men vi fikk en fin test på hvor langt vi hadde kommet i treningen vår. Fem deltagere besto med glans, og deriblandt Scott. Han hadde en fantastisk fart, fantastiske felt ( stor fart over og stopp nederst med to av og to på ) og lett å styre igjennom en så "enkel" bane. VI hadde trent alt for lite på bord ( ca fem minutter tidligere på kvelden ) så vi fikk en vegring til bordet. Etter bordet lå pølsa og deretter inn i slalåmen ( en stor vanskelighet å komme fra pølse og inn i slalåmen . Scott som er superrask igjennom pølsa skled forbi første pinne inn i slalåmen og pådro seg nok en vegring. Farten inn til vippa etter en sving ( stjerne ) og et hopp var også så stor at stoppen på feltet ble på bakken etter feltet. Han var av vippa et lite sekund før den slo i bakken og derfor ble det en feil til . Totalt 15 feil. ( Man består med 50 feil ). Jeg skriver at det var en enkel bane, men det var jo litt av utfordringen med en så rask hund som Scott er. Ikke så lett å styre farten og det er veldig vanskelig å få alle ting perfekt ( les: innganger til slalåm og felt ) når farten blir så stor og jeg så langt på etterskudd hele veien. Jeg er super fornøyd med den gode gutten min. Det betyr at vi er på rett vei mot å kunne starte i klasse 1 om noen mnd. Lørdag gikk vi et par kombinasjoner med en del føring. Scott er utrolig rask og setter alle kluter til i alle hinder. Det betyr at han ikke begrenser farten sin selv om det er svinger. Derfor blir det vanskelig å føre han igjennom vanskeligheter. Vi plukket ting enda mer fra hverandre på søndag og begynte å trene på at han skulle forstå at han måtte bremse seg igjennom svingene. Vi avsluttet søndagen med en motivasjonsbane der Scott gikk raskest og på ca halve tiden i forhold til andre på samme banen. Lørdag fikk vi besøk i lunsjpausen. Merete og Khan ( www.kreativtrening.blogspot.com ) kom for å trene på oppvisning av sitt freestyle-program. De er invitert til å delta i Nordisk Mesterskap i november, og trenger å trene med publikum- Det var utrolig morsomt å se hvor flinke de er, og hvor langt den unge tervuerengutten hennes har kommet i denne morsomme hundeaktiviteten ( som jeg har mer og mer sansen for ) Jeg trener hundene våre i momenter for både freestyle og healwork to music ( HTM ) om dagen. Momenter jeg etterhvert skal prøve å sette sammen til et program. Pønky har så absolutt kommet lengst og jeg tror vi nå har mange nok momenter til å lage et klasse 1 program . Scott og Minni begynner også å få til en del momenter og i løpet av vinteren tror jeg vi også skal kunne få nok momenter til et klasse 1 program. Fargo er bare så vidt igang med dette, og det er nok langt frem. Han liker veldig godt å jobbe tett på, så det er mulig det blir HTM for hans del. Tiden får vise.......................... Det er iakllefall utrolig morsomt å trene dette, og vi kommer helt klart til å fortsette !! Det ser ut til at vi har fått et sted å ha mine agilityhinder i vinter og det er et frostfritt sted med godt lys og stor plass. Her kan jeg kose meg i vinter selv om jeg har problemer med min trange årer rundt hjertet og ikke skal anstrenge meg eller være ute i kuldegrader :-)) Bedre kan jeg ikke få det. Da kan jeg trene når jeg vil, og på hva jeg vil :-)) Som omd et ikke er bra nok ............. det er et supert underlag ( Jord / sand ) som er det aller aller beste å trene agility på. Så jeg krysser fingre for at dette blir virkelighet !! Denne uken har jeg fått fri fra jobb i butikken, og skal benytte dagene til å koble helt ut, - hvile og lade batterier, og kose meg med hus og hjem, familie og katter og hunder :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar