torsdag 28. januar 2010

Klar - ferdig , - løp(etid)

MINNI er så klar så klar. Hun har løpetid, og inviterer alle og enhver på litt "morro". TO gutter ( les: Fargo og Scott ) i rett pubertetsalder er mer enn klare til å hjelpe den lille søte. Hun går jo rundt med halen godt tilside, og lukter sannsynligvis fantastisk godt. Jeg har vel aldri hatt en mer hormonell tispe i hus noensinne. Ikke engang Zippo eller Pønky får være i fred for henne.
Og JEG er også veldig klar, - klar til å komme inn til angio på riksen. Det har "bare" gått en uke siden jeg fikk beskjed om at jeg skal inn, men jeg er utrolig utålmodig.
Det er så mye jeg vil gjøre, og jeg orker ikke ...................
Vil så gjerne blir bra til våren er her. Vet at det kan ta mange uker etter "operasjonen" før jeg er skikkelig i form igjen, og det har jeg nesten ikke tid til.......................................................
De fir`bente er så KLAR for å trene, trene, og løpe.
Trene sammen med MEG. De ser ut som noen spørsmålstegn om dagen. Stiller seg foran meg hele tiden og spør............................ Er du klar nå eller???
Litt mildere vær igjen, og det går an å trene noen småting utendørs. Jeg er ikke glad for å trene for mye inne. Scott demper seg veldig inne i det lille annekset. Noen momenter skal jo være rolige, og det er fint med rolig hund under innlæring. Andre momenter syns jeg skal være fulle av fart og gnist, og de liker jeg å trene ute.
På bildet under ser du en av øvelsene jeg liker å trene ute.
Scott skal rygge rundt meg. Her trener jeg at han skal rygge i sirkel tett inntil meg. Senere skal vi også trene på at han skal rygge i sirkel rundt meg med litt avstand fra meg.
Dette er en øvelse man ikke skal trene inn på for unge hunder. Det er belastende for hundens bakpart. Derfor har jeg ventet med denne øvelsen helt til Scott nå nærmer seg 2 år. Fargo skal også lære dette, men han er bare såvidt ett år, og vi venter til han har tatt bilder av hofter før vi begynner sånne øvelser.
Scott smiler og ser utrolig fornøyd ut når vi trener freestyle.momenter.
Ingen tvil om at han syns det er gøy å trene benløft??
Søndag prøvde vi oss på en agilitytrening i Råde.
Det endte opp med at jeg måtte reise hjem uten å få trent noe.
Det var for kaldt for hjertet ( årene) , og jeg fikk brystsmerter.
Ikke engang nitroglyserin nyttet, og det var bare å innrømme at dette ikke kunne gå.
Det var utrolig kaldt inne i ridehallen, og flere bemerket kulden. Det var faktisk kaldere inne enn det var ute denne kvelden.
---------------------------
Men den som gir seg er en d......
Mandag dro Marianne og jeg til Drøbak. Der er vi alltid velkommen ( Tusen takk !!! )
i en oppvarmet ridehall, med utrolig hyggelige folk .
Vi kom litt sent. Det var omkjøring ved Vestby og vi brukte derfor lenger tid inn enn planlagt.
Av den grunn fikk jeg ikke roet Scott før vi skulle på banen.
JA-ja, - da fikk vi prøvd det også .-) Sånt kan jo skje på stevner senere også.
Han var gloheit da jeg satt han på starten av en kombinasjon med rett tunnell og hoppehinder.
Scott satt som en påle i starten, helt til signalet om å starte kom fra meg.-)
Ingen tjuvstart som sist vi var her.
Jeg brukte kombinasjonen ( fulgte ikke nummereringen ) til å trene bakkryss i tunnellen.
Det er ikke så lett for hunden å forstå at ho mor har skiftet side mens han er inni tunnellen. Selvsagt så han etter meg på den siden jeg var da han løp inn. Men etter et par forsøk fungerte det bra. Vi lærte at hvis jeg bare var verbal tidlig nok idet han gikk inn og jeg skiftet side, - så hørte han hvor jeg var og kom riktig ut :-)
Velig bra trening, da dette ikke krevde at jeg måtte løpe.
Neste økt skulle vi trene på en felt-kombinaasjon. Scott hadde roet seg litt etter første økta og vi tok først noen repetisjoner av felthinder som enkelthinder, - med target liggende på bakken.
Etterpå tok vi noen runder med hopp,møne, hopp, bom, hopp, møne, hopp, bom osv.......
( fulgte ikke nummerering her heller )
Her benyttet jeg meg også av hans selvstendighet p hinder, og beveget meg minimalt på banen.
Da fikk vi virkelig prøvd ut hvor god han er blitt på å stoppe nederst på felt, - mange ganger etterhverandre. Det fungerte veldig bra. Ikke en eneste gang hoppet han av felt :-)
Alle hoppene sto på høyt i kveld. Scott har tidligere trent mest på "mellomhøyde", med noen høye hopp innimellom. Kun 1 riv :-)
Samtidig fikk vi trent på at han skulle velge bort tunnellen som ligger i bue ved oppgangen av feltet :-)
Til slutt tok vi en større runde.
Fulgte hvite nummereringer. 1, 2, 3, 4, 10, 11, 12, 7, 8, 5, 6, 7.
I tillegg til at Scott har en løpetid-dame hjemme som venter, - var det en deilig aussie-dame med løpetid sammen med oss på treningen.
Jeg fikk derfor også trent at han skal fungere på banen med løpetid utenfor ringen.
Mens "den deilige" var på banen, måtte Scott trene både dekk, kontakt og bli-possisjoner.
Kjempe bra å få trent med sånne utfordringer. Og - gutten er jo bare så utrolig lydig og ivrig i sitt arbeid sammen med meg, at dette ikke er noe som helt problem for han.
Han gjør alt, - for en god belønning .-)
Reiste hjem, sliten og med en god følelse av å ha fått en flott trening !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar