mandag 13. februar 2012

All Atferd er egoistisk,- motivasjon

  • Litt blogging igjen
  • Jeg er ikke så flink med dette lenger, men skal allikevel prøve å holde denne bloggen  igang med hva som skjer av trening , - konkurranser eller kurs her på Fosserød.
  • Joda, - vi trener , - både det ene og det andre.( og tredje )   Det blir  mest rally og freestyle-trening nå som det vinter og vi ikke har agilityhinder i hagen.. Det er jo klasse 2 som gjelder både i freestyle og i rally , - og da har vi nok enda litt jobb igjen før vi er klare til start.   Men hvis vi først skal starte vil jeg gjerne føle at vi er klare for det  ... Og det er nok litt igjen før vi er der :-(
  • Men nå er det ikke konkurransene som er det viktigste for meg lenger. Det er bare et mål for å holde motivasjonen oppe til å utvikle seg videre,  og ha det gøy med hundene. Og vi har det veldig gøy !!  Det er gøy å se hvor glade hundene er når vi trener, og noe av det viktigste er jo å bevare gleden i treningen.
  • Jeg opplever stadig at noen mennesker er mer opptatt av resultater i sin konkurransesport , enn å bevare gleden ved å trene, - og bevare gleden i hunden underveis til målet. Mange trener alt for vanskelig og glemmer å dele opp i momenter, -  og glemmer å belønne mange nok ganger underveis. Det er faktisk hundens motivasjon til å jobbe, - som gir oss det beste resultat. Om hunden mister sin motivasjon så vil den ikke prestere med presisjon og glede, og utvikle seg til å bli god ( det være seg hvilken som helst hundesport ).
  • I agility er det desverre mange konkurranseutøvere som trener alt for mye hele konkurransebaner.  Stadig ser jeg hunder som mangler motivasjon og ikke har fremdrift og kan jobbe selvstendig på små ting i banen. Om de hadde trent hele baner en gang i blandt ( for eks. en gang i mnd ) og ellers bare trent momenter med mye belønning så ville de hatt  MYE større fart og motivasjon i hunden sin når de gikk hele baner. Nå gjelder dette med hele baner også en del hunder med stoooor motivasjon  ( som de raskeste border colliene ). De vil også miste fart  tilslutt, dersom de hele tiden må gå lange baner uten belønning underveis. De vil kanskje til og med stresse mer og mer underveis til mål , -- forde de da vet hvor belønningen alltid kommer. Variabel belønning er viktig for alle hunder.
  • Når vi trener Rally- lydighet så er det like viktig- man skal  jo trene baner, - men ikke 20 øvelser hver gang man trener. Trene opp små momenter med mye belønning, - og trene små kombinasjoner av ulike øvelser med mye belønning. Og så kan man trene hele baner av og til for å strekke "strikken" i forhold til belønning i banen. Hvis vi slutter å belønne momentene så vil hundens motivasjon bli dårligere og dårligere.
  • Det samme vil gjelde for freestyle.  Mange lager kjeder av øvelser for å få hunden til å flyte igjennom programmet. Det er viktig å variere hvor belønningen kommer slik at det ikke blir forutsigbart når hunden blir belønnet. Det er også viktig å "strekke strikken" slik at hunden kan utføre flere og flere øvelser før belønningen kommer.  Og av og til skal man selvsagt " kjøre" hele programmet. Men det bør ikke bli alt for ofte, - hvis vi vil bevare hundens motivasjon under et helt program.  Min erfaring er også at hvis min smarte border collie "Scott" vet hvor belønningen kommer, så vil han forte seg med øvelsene fram til det stedet i programmet. Det vil si at hvis han kjenner kjeden av øvelser for godt, og hvor belønningen vil komme så tjuvstarter han på alle øvelser fram til belønningen.
  • Av denne grunn er det viktig å variere hvor belønningen kommer, og hvor mange momenter / hinder man skal trene  før hunden får belønning. Altså - minst mulig hele baner eller hele program , - for å bevare motivasjonen ,
  • Hundepsykolog Anders Hallgren sa på et seminar jeg var på for noen år siden:   " bytt ut ordet trening med motivasjon når du skal ut å jobbe med hund "   ...........da tenker du riktig når du " trener" :-)
  • En annen kjent sak som ikke kan slås ihjel er :  ALL ATFERD ER EGOISTISK.
  • EN av grunnene til at jeg ikke lenger er så aktiv i agility- konkurranser er  at det blir for slitsomt å reise til en konkurranse, - være på en stevneplass i  opp til 12 timer og kanskje delta i flere klasser, - og så skal jeg ha nok energi til å kjøre hjem igjen etterpå. De siste gangene jeg har vært på sånne turer har det tatt en hel uke å komme til hektene igjen etterpå, - og da blir det desverre sånn at jeg gruer meg til neste gang :-(  Men det er jo hyggelig å være med litt av og til for å treffe koselige folk.  Så jeg henger nok litt med fremdeles. Men da blir nok det når det er kort vei til stevneplassen, eller min kjære kan være med å vi kan bo i campingvogn på sommeren :-)
  • Det blir nok hundeskolen her på fosserød som kommer til å oppta meg mest utover nå. Det er mye å tilrettelegge av kursplaner og organisering av alle grenene og nivåene jeg skal holde kurs i. Jeg gleder meg til å komme igang. Første kurs blir i påsken, - og det er gledelig at enkelte dager begynner å fylles opp. Det er også påmeldte i alle de andre granene og nivåene, så foreløpig ser det ut som det er interesse for mine kurs :-) Det blir en spennende vår :-)
  • Jeg er også igang med private konsultasjoner, og det er veldig motiverende og moro å se hvordan folk er villig til å endre sine treningsmetoder for å oppnå resultater med sitt hundeproblem :-)
  •  Det blir mye moro framover, - men jeg også spent på hvordan kroppen kommer til å takle mitt nye liv .... Det er moro å være instruktør, - og jeg elsker å se at andre får fremgang i sin trening når de prøver mine råd :-)  Det gir meg energi og motivasjon til fortsettelsen. Derfor håper jeg at dette blir løsningen for meg. At jeg kan gjøre det jeg liker aller mest, - uten å måtte bruke opp energien på reiser og overnatting .
  • I høst hadde jeg jo egentlig bestemt meg for å slutte som instruktør,  så  nå får jeg se om dette allikevel er en måte jeg kan fortsette på,
  • Jeg har vært i kontakt med Kifani hundeutstyr og de har laget logo til meg. Denne logoen skal broderes  på jakker, vester, godbitvesker, kobbel, halsbånd  osv slik at jeg får profilert  hundeskolen når jeg er ute på konkurranser, treninger osv. Den ble bare sååå fin :-) og jeg gleder meg til å ta det  i bruk !!

1 kommentar:

  1. Gøy å lese bloggen din - jeg håper du holder den gående!

    SvarSlett