lørdag 4. februar 2012

Agility igjen

Først av alt vil jeg bare si at dagens blogg er for de spesielt interesserte innen agility :-)
  • Mandag var jeg på agilitytrening i Drøbak med både Scott og Fargo. Lenge siden jeg var på agilitytrening i klubben så det var veldig hyggelig å være med igjen.
  • Scott var på første trening, med konkurransehundene. Han viser meg at han begynner å bli veldig trygg på sine oppgaver, bare jeg sier og viser han riktig . Det er ikke så lett å være tidlig nok med tegn og kommandoer når han er så rask !!!! For RASK er nok forbokstaven i det tempo han holder på banen.
  • Jeg var med på nybegynertrening med Fargo, og han hadde vokst mye på oppgavene siden vi trent sist :-)
  • Fargo trener ag. for å lære seg de hinder som er med i sporten: Rally.-lydighet. Og på denne treningen imponerte han virkelig.  Vi fortsetter å trene momenter i denne sporten og håper å kunne starte i konk. igjen til våren en gang :-)

Tirsdag var Scott og jeg  med på agilitytrening i Indre Østfold hundeklubb sin innetrening i Skiptvedt. Dette er første året denne klubben har fått trene inne i ridehall på vinteren, og til min store glede så fikk vi plass på treningene selv om vi var lovlig sent ute med å melde oss på.
  • Over ser du banen som ble satt opp - Ikke så lett å forstå for de som ikke har sett denne type banetegninger tidligere.  ( her kommer en liten forklaring )
  • Hinderne er nummerert og hinder nr 1 - 3 er vanlige hoppehinder. Hindre nr 4 er lengdehinder
  • Hinder 6, 7 og 14 er tunnell
  • Nr 10 er hjul
  • Nr 13 er balansebommen
  • nr 17 er slalåmhinder
  • nr 21 er Mønet og
  • nr 18 er en mur ( som er et tett hoppehinder )
Dette var en bane som gir mange utfordringer. En litt kronglete start og deretter mye fart fra nr 4 og fram til nr. 11 som er ett hoppehinder som skal tas fra motsatt side  De fleste vil nok lure på hvordan man skal klare å løpe fort nok denne lange veien.......
  • Hipp hurra , - Scottegutten klarte å gå feilfri bane helt til nr. 15.
  • Målet mitt var å sende han fram på egenhånd fra nr. 4 og til nr 11 mens jeg beveget meg rett fra 4 til 11 uten å løpe med han. 
  • Det viste seg å fungere :-) og det var utrolig moro å se at han har kommet så langt at han kan klare seg uten ho`mor :-)
  • Når han kom til stigen ( nr. 13 ) kunne jeg gå direkte fra nr 12 til nr 15 og sende han selvstendig gjennom tunnellen selv om det var ett hoppehinder mellom oss :-)
 Vi stoppet ved hinder nr 15 og trente mønet som enkelthinder . Dette fordi vi ikke har trent mønet siden i sommer. Slalåm trente vi på mandag så det var ikke så viktig å få med det i dag.

  • Det er viktig at vi  trener det som er viktig for oss i en banen som står oppe. Jeg er ikke opptatt av at vi får trent på alt, men at vi får en utvikling på noe som vi er dårlige på .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar