tirsdag 24. november 2009

LITT LYDIGHET

Søndag var vi på agilitytrening i Råde igjen. Denne gang skulle det settes opp hel bane ( VM -bane ) som vi har trent momentene på i tre uker. Vi gikk selvsagt ikke hele banen, men prøvde å få til litt mer enn tidligere. Det er slett ikke lett å føre en ung vimsete urutinert og rask Scottegutt til riktig hinder. Det er jo flere år siden jeg trente og konkurrerte med rask hund selv også, så det skal litt trening til før jeg også får alt i kroppen igjen. I tillegg så har jo ikke verden stått stille de siste par årene. Jeg har også en del nytt å få inn i tankegangen min på føringssiden. Moro er det iallefall !! Og Scott elsker å trene !! :-) Marianne og Lasse filmet ( tusen takk ) og jeg skal prøve å lære meg hvordan man legger det ut på youtube slik at dere kan se hvor flink Scott er blitt. Mandag kveld dro vi i øsende regnvær til Askim for å ha agilitytreningen der. Fargo hadde vært med meg til Moss hele dagen, og siden jeg ikke rakk å dra hjem å skifte hund, ble det han som fikk seg en Askimtur. Vi ble enige om at det ikke gikk an å trene agility på den suppevåte gjørmete gressplassen vår. I stedenfor tilbød jeg folka litt organisert lydighetstrening, der jeg hjalp en og en ekvipasje med øvelsen " sitt, - og bli " og øvelsen innkalling ( med tanke på eksplosive starter etter en trygg og god sitt ". Alle hadde lyst til å være med på dette, så vi gikk ut på asfalten og trente et par timers tid. Fargo fikk også trene dette og var superflink. Han satt trygt og godt selv om vi fikk mange forstyrrelser rundt oss. Både folk og hunder gikk på kryss og tvers, og sto i nærheten og lekte med sine hunder. Den store lille- gutten vår har utviklet seg flott !! I dag har solen vært fremme og det har endelig vært mulig å gå fine turer med hundene i skogen vår. Jeg gikk med en og en hund, slik at alle fikk litt personlig behandling og trening underveis. Til og med Zippo syns det var moro å trene litt lydighet igjen. Vi testet " stå under marsj " ( som vi fikk flere 10`ere for når vi konkurrerte, og sannerlig er gutten like flink i denne øvelsen. Han stopper som om han møter en vegg når kommandoen kommer :-) Fargo var også en tur i Moss sentrum og trente på sitt og bli med enda flere forstyrrende elementer. Han har god fokus, og sprakk ikke en eneste gang :-)) I tillegg fikk vi trent litt lineføring, på begge sider av meg, slalåm mellom bena, snurrer, rundt meg høyre og venstre og sidebytte bak i samme vanskelige omgivelser. Han er kjempeflink !! Nei det var ikke meningen at JEG skulle trene Fargo. Men Gjermund er inne i en omleggingsfase med jobben, og sitter å jobber i ca 12 - 14 timer hver dag nå. Han har rett og slett ikke overskudd til å trene hund. Og............................ Fargo stakkar forstår jo ikke at han må ta det litt mer med ro nå sånn plutselig. SÅ da blir det jeg som må trene han allikevel............................... iallefall for en periode. Det ser ikke ut til ha HAN har noe imot det iallefall :-)) Og han er morsom å trene også. Elsker å jobbe for en god belønning, og tilbyr meg gjerne nye atferder i håp om en belønning :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar