søndag 13. september 2009

MINNI + AGILITYKURS

Nesten hele helgen har gått med til agilitykurs.
Med Scott som deltager, og med Fargo " på slep". Måtte ha med begge unggutta.
Minni har løpetid IGJEN. Det er bare 4 mnd. siden sist og to mnd siden hun trodde hun hadde valperunder sovesofaen i stua. Det er nesten for ille at disse gutta skal oppleve hennes hormonelle galskap ( ja for hun er virkelig GAL ) hver 2. mnd.
Vi får vurdere sterilisering av den lille jenta vår. Hun har det slett ikke lett disse ukene detter pågår. Dessuten måtte vi en tur til veterinæren på tirsdag fordi hun var slapp og drakk mye i tillegg til å være hormonell. De tok ultralyd av henne og fant ut at livmoren var lettere forstørret og at hun hadde både røde og hvite blodlegemer i urinen i tillegg til litt feber. Hun behandles derfor nå med både antibiotika og smertestillende.
SÅ får bare følge med etter løpetid ( uten blod, men veldig hoven ) i tilfelle hun har livmorbetennelse. Hun er slett ikke trenbar i det hele tatt. De to ukene hun mellom alle hormonelle plager er i form, får vi trent littegrann agility. Men siden det er så lenge mellom hver gang, får vi liksom ingen fremgang . Hun er jo egentlig så motivert og flink til å jobbe, så det er synd om hormonene hennes skal stoppe henne i å ha det moro :-()
Pønky er hennes støttekontakt for tiden og de koser seg sammen både dag og natt.
De leker, krangler og leker . Onsdag skal forresten Pønky til veterinæren igjen. Denne gangen for å operere ut den stifren som sitter igjen i kneet etter operasjonen i april. DA får vi krysse fingrene for at hun blir helt bra i kneet og snart kan funger normalt igjen :-) Søndagens kurs var spennende. Jenni Lethinen fra det finske landslaget skulle komme til Råde. Ingen av oss hadde vært på kurs hos Jenni tidligere. Jenni konkurrerer med sin Belger - Malinois , og er utrolig dyktig. Det viste seg at du også var utrolig dyktig som instruktør. Hun var saklig og rolig i sin væremåte, og lot seg ikke " vippe av pinnen" selv med alle mine motargumenter og spørsmål rundt hennes teorier :-) En person man fikk stor respekt for og har lyst å trene mer med som instruktør :-) Det blir alltid diskusjoner når jeg jer deltager på kurs. Ingen ( unntatt Petter Nordlien ) har samme meninger som meg, og jeg ¨må alltid diskutere med instruktørene. Ingen tvil at jeg med min holdning er en vanskelig deltager ¨ha på kurs :-0 MIN utrolig dyktige hund SCOTT venter tålmodig i en dekk mens jeg snakker med Jenni :-)
Selv om vi er ferske så og knotet litt underveis, mistet aldri Scott motivasjonen. JA - han ble sliten og mistet litt fart underveis, men ikke mer enn at vi fikk prøvd ut ganske så mye i dag :-)
Jenni var av samme oppfatning som meg......................
Man skal trene inn en del føring UTENFOR banen FØR man tar det med inn i en hinderkombinasjon. Her trener vi på en helt ny ( for oss vel og merke ) føring. Hunden skal sitte og bli på starten. Jeg står rett i mot han ( fronten til ). Han skal komme helt frem til min venstre hånd, og deretter sendes på hinder som står på venstre for meg.
Vi fikk noen fine " tørrtreninger" på dette, og fikk det fint overført til hinder etter noen oppbyggende økter i banen.
FLOTT !! Dette skal vi trene videre på :-)
En av kursdeltagerne i god fremdrift mot tunnellen. Gunni Fiane og Kikki er en dreven ekvipasje som har konkurrert i mange år.
Min navnesøster " Anniken " trener sin Jack Russel terrier " Idefix" i en pause med sin andre hund " Nita".
Lise Beate er ganske fersk i agilitysammenheng, men drevet med brukshund tidligere og er flink med sin ferske " nakenhund" LITA. Her i fint driv mot mål :-) Ikke myte å si på kontakten her : -))
Litt av gjengen som var tilstede :-)
Lise, Line, Sigmund, Morten, Marianne , Jan og Goya
MIRA, - en kinesisk nakenhund, - ble Fargo sin beste-leke-løpe- venninne denne helgen :-)
Kjempesøt , - ikke sant :-))
I går var det Jan Egil Eide som var vår instruktør på kurset i Råde. Jan Egil er en dyktig utøver og det er moro å se hvordan han tenkter føring av hunden i banen
Scott er litt for fersk til å klare alt vi skulle prøve på, og jeg er litt for dårlig i kroppen til å klare å løpe nok til å klare de valgene han ville vi skulle gjøre. Men vi skal jobbe med det videre og utvikle Scott til å ta hinder selv om jeg er på vei bort fra det
- det var en nyttig helg med tanke på at jeg er instruktør og gjerne vil utvikle meg også som det. Skal man være instruktør må man også følge med i tiden og lære seg de nye tingene som kommer til etterhvert :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar