fredag 11. september 2009

Barndomsminner

Rart hvordan man kan få assosiasjoner.
I dag fikk jeg et bilde , tilsendt fra min pappa " Paul".
Bildet er tatt på galleri F15 på Alby, Jeløya i Moss kommune.
Bildet er tatt utenfor selve galleriet, men er en del av kunsten som er utstilt der for tiden.
Når jeg var barn og ungdom bodde jeg like ved Alby , og søndagsturene gikk som regel til kunsgalleriet. Litt for å spise den berømte albykringla, men også for tradisjonen`s skyld, og for kosens skyld.
Jeg har egentlig aldri likt sånn type kunst, men vært nysgjerrig på hva kunstneren har prøvd å formidle. Derfor har disse turene til Alby alltid vært en blanding av fryd og avsky for hva jeg skulle dit for å se på. Men til Alby måtte jeg uansett,
Gjermund fikk også sine assosiasjoner når han så dette kunstverket ( bildet ) .
Han er nemlig født i Moss og bodde sine første tre år på Nore rett utenfor Moss ( i retning Våler ). Rett over gata for hans hjem, lå det et tønnelager. Der vasket de oljefat, og det lå massevis av tønner lagret på denne tomta. En eim av olja lå over hele området.
Sammen har vi også noen assosiasjoner rundt oljefat.
Tre ganger har vi være på cruice i caribien. Alle de tre turene hadde vi noen fantastiske timer på soldekket. Der spillte karibiske " band" hver dag. Fantastiske rytmer !!! Og de rytmiske instrumentene der var oljefat :-)))
Vanvittige flotte minner, som vi har godt festet i øregangen.
Hva kunstneren har hatt av opplevelse når han / hun laget dette kunstverket,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ja det vet antagelig ikke andre enn han / hun .......................
MEN
det er vel slik det skal være med kunst.
Vi må tolke det som vi vil og føler hver for oss.
Hva med deg????????

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar