fredag 6. juli 2012

STORBYLIV

  • Onsdag  hadde jeg avtalt å møte min gode venninne ELLEN for å finne på noe sommerlig en ettermiddag i Oslo City. Så jeg kjørte inn til hennes arbeidsplass og parkerte der. Jeg har ikke " gjort " Oslo på mange mange år, så det føltes som å dra på STORBYFERIE for første gang!! Når man bor så langt utpålandetsomdetgåranåkomme så er det nesten som å dra på utenlandstur når man kommer til Oslo.


  • Ellen hadde en koselig Tervueren-tispe på besøk denne uken så vi måtte lufte henne før vi gjorde Oslo...

  • Like ved NVH var det en koselig park der Athina kunne løpe litt før Ellen var så snill kjøre meg rundt og vise meg storbyen. 

 Jeg må innrømme at det var en trivelig opplevelse å være sammen med et tervueren igjen. Etter Zippo sin bortgang i mars 2011 har det vært et stort savn å leve uten rasen.  Athina var ikke sen om å hente en pinne ( som Zippo alltid gjorde ) å løpe rundt med den i munnen. Hun var en lekende uredd og glad Tervueren som smeltet mitt hjerte fullstendig. Man får jo bare såååå lyst på rasen igjen! ( sukk )

  • Hva gjør man når man er på " ferie" i Oslo ?? ALLE må jo innom Frognerparken, og det fikk jeg selvsagt også oppleve på en sommerlig, varm og fin sommerdag :-) På den måten kunne jeg oppleve Oslo og til og med ha med en fantastisk god tervueren på " reisen ".
  • Til å være sommer og juli mnd. var det lite folk i parken. Vi kunne virkelig nyte den vakre sommerdagen og benytte tiden som vi ønsket i fred og ro :-) 

  •  Selvsagt måtte det tas bilde av meg og sinnataggen. Ellen er jo en av de mest kreative damene jeg kjenner,- og  her fikk hun virkelig knipset et morsomt bilde av oss :-)
  • Det var koselig å gå rundt å se hvor avslappet alle folk var i denne parken. Noen satt på benker rundt om i parken, og andre satt eller lå på de store grønne gress-slettene. Det hele var omringet av vakre blomster og trær.
  • Videre gikk turen ned til sentrum. Dette bygget er nostalgisk for meg. En av mine første togreiser fant sted når jeg var rundt 10 år gammel og skulle reise med tog til Arendal for å delta på barneleir sammen med andre  barn med diabetes.  Det var flotte opplevelser sammen med venner jeg fikk der og som jeg fremdeles har kontakt med :-)
  • Vestbanestasjonen ble dette huset kalt den gang, mens nå er det blitt Nobels Fredssenter.

  •  Vi gikk videre til AKER BRYGGE , Litt flaut å innrømme at jeg ikke har vært her før nå.....
  •  Det var ganske folksomt i denne gaten idag. På en av de fineste dagene vi har hatt hittil i sommer trakk folk ned til sentrum for og sitte langs brygga og kose seg, eller shoppe i butikkene rundt om.   Siden jeg ikke er så glad i å gå i butikker, så ble det en rolig spasertur langs brygga, - med årets første ( og eneste.......??  ) soft-is mens vi satt å så på alt livet rundt oss.
  • Det er mye å se på når man sitter sånn. Båter som kommer og båter som går..... Alle mulige hunder som var på tur med sine eiere, og mange ulike nasjonaliteter av folk som var der for å SE , - akkurat som meg.
  • Etterhvert fant vi ut at det var på tide å få i seg noe mat. Vi fikk plass på en uterestaurant og kunne sitte å nyte storbylivet helt nede ved bryggekanten. Det var virkelig i grevens tid at vi satt oss. Når vi gikk ut fra restauranten igjen var det lang kø for å komme inn.......
  • En liten grønn bil der de solgte økologisk kaffe av alle mulige slag.
  • Godt å sitte litt i skyggen mens vi  venter på maten . Vi var uvant med den varmen som kom så plutselig i dag.
  • Etter et godt måltid og nok av inntrykk fra sentrums-trafikken dro vi videre til Tøyen for å gå en liten tur med vakre Athina igjen før jeg satt kursen tilbake til Svinndals dype skoger. Målet var botanisk hage for å se fine trær og vakre blomster .



 Det var mye som var ferdigblomstret nå, men noen vakre fargerike blomster fant vi allikevel. Jeg er veldig glad i farger, og ikke minst når det er snakk om farger på blomster.  Tidligere elsket jeg å stelle i hagen og drive fram vakre blomster og trær. Men etter at diverse muskler og ledd i kroppen har streiket så blir det bar blomster i krukker og spann...............


  •  Athina likte seg godt i parken, og det var litt av hvert å utforske underveis :-) Hun MÅ bare undersøke hva denne rare fuguren er for no`.
  •  Vi som gikk med hund, - fikk en liten påminnelse................ ( hihihi )
  •  Denne dagen var akkurat som om jeg var på ferie i utlandet....................................... Det er ikke så vanlig å møte på palmer i Norge akkurat.
  •  Hvis vi ikke er vant med å være "Nordpå"  , - der det er masser av Tromsø-palmer.  ( de har vel spredd seg sørover også etterhvert )




  •  Ja det var en liten smak av STORBYFERIE.  Det var en utrolig koselig dag uten stress og mas og med masse gode opplevelser. Jeg er såå takknemlig for at Ellen ville ta meg med på en -dags-storby-tur i Oslo !!
  • Vi  "lukter" litt på en litt større storbyferie i slutten av september. Da blir det kanskje en tur til PRAHA for å se på Europa-mesterskap i FS og HTM.  Men det er mye som skal planlegges og klaffe fram til det.
  • I mellomtiden så går turen tilbake til alle små-trollene på Fosserød i Svinndal.

3 kommentarer:

  1. For en fin bildehistorie fra Storbyferien! :) Og jammen meg var det mye vi fikk ut av en ettermiddag/kveld. Veldig koselig var det! :)

    SvarSlett
  2. Høres ut som en fantastisk fin dag!

    SvarSlett
  3. Høres ut som om du har hatt en flott dag i Oslo. håper dere blir med til Praha, det hadde vært utrolig gøy! :)

    SvarSlett