torsdag 21. januar 2010

Snart hjelp å få....................

Det har vært mye mildere dager her i østfold, og jeg kan endelig gå ut igjen :-) Deilig med luft i lungene, og litt utendørs trening med hundene . Vi har allikevel trent litt inne. Hovedsakelig freestylemomenter. Men mye tid har også gått til å lese, - lese, - se , - dømme, - lese...................... Ja for det er bare et par uker igjen til eksamen :-0 . Freestyle har jo omsider blitt en offesiell sport i Norge, takket være en liten gjeng med entusiastiske freestylere som ikke har gitt opp. . For dere som vil lære litt om reglene i denne morsomme sporten, så kan dere lese om det på NKK sine sider: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1097758821200 . Det skal bli spennende å se Norges første freestyle-konkurranser. Slik ser terminlisten for 2010 ut: . 30/5 Norsk Freestyleforening 20/6 Tønsberg Hundeklubb 18/9 Indre Østfold Hundeklubb 17/10 Norsk Freestyleforening 5/12 Norsk Freestyleforening . Jeg håper mange kommer. Både for å se og bli inspirert, og for å delta med egen hund! . Her på Fosserød er vi langt fra starklare enda, - men vi trener mot konkurransemål........... . Her er et ( litt dårlig) bilde av Fargo som lærer seg å løfte labber. Han skal løfte labben når jeg løfter kneet mitt og skifte labb når jeg skifter ben :-) Flink gutt, - begynner å forstå hva som gjelder her. Det skal bli fint å utvikle dette videre slik at han kan gjøre det på kommando uavhengig av hvor jeg er plassert. Vil gjerne han skal klare dette når han er foran meg, bak meg, mellom bena mine, høyre elle venstre side av meg. Det er laaaaang vei frem mot målet. .

.

Scott og jeg trener inne vi også. Jeg tror vi har funnet musikken vi skal lage et program til også. En stor og kjent opera ;-) Og alle operaer slutter jo med at noen dør, - ikke sant?? Så nå trener vi inn et fyrverkeri av en avslutning som ender brått med døden........................... .

Scott elsker å spille død han, så det er en utfordring å få han til å spille død uten at halen går som en propell :-o Men noen utfordringer skal man jo ha, og han vil nok snart forstå at han bare blir belønnet for å ligge HELT stille :-)) .

( Scott som kaster seg ned for å spille død ) ................................................................................................. I og med at det har vært så mildt ( ca 3 - 4 grader minus ) , har vi også prøvd oss på et par agilitytreninger. Det er ikke så mye jeg kan løpe før hjertet protesterer, men det går bra noen skritt og jeg må jo bare prøve å få Scotten til å forstå at han må klare de største utfordringene uten så mye hjelp fra ho mor. . Søndag var vi en tur i ridehallen i Råde. Et høyt stressnivå i dag med mange hunder som trente samtidig og veldig tett på hverandre . Stresset blir ikke mindre hos Scott når de hundene som trener samtidig med oss bjeffer i banen , - og førerne bjeffer om kapp med sine hunder. En riktig stor utfordring for oss :-0 Men dette kommer vi til å møte i eventuelle konkuranser også, så det er bare å trene på å takle sånne situasjoner. Godt med alle ting vi kan få trent på , selv om det ikke alltid er så lett å takle. Mange med raske hunder strever med at stressnivået blir stort på stevner. De klager også over at de aldri får trent på sånne stressnivåer på sine treninger. Derfor må jeg vel nesten si at det er luxus å få trent i dette stressnivået for vår del. . Vi fikk til en del bra ting. Feltene var veldig bra, - det samme med slalåmen. Fokuset i dag var at jeg skulle kunne gå til neste hinder mens han fullførte hinderne . Det fungerte veldig bra! Han gikk hele slalåmen ut, og alle feltene helt ned, - selv om jeg gikk til neste hinder og ikke støttet han hele hinderet ut :-) Helt etter oppskriften min!! Flinke Scottegutt!! Men - ikke alt fungerte perfekt. Det ble også så mye stress på han at jeg følte at jeg mistet litt kontroll og kontakt når vi skulle trene føring. .
Mandag kveld reiste jeg til Drøbak hundeklubb og gjestet med Scott.
Klubben holder hus inne i Drøbak Ridesenter i oppvarmet hall !!!
Jeg hadde fått flere spørsmål om å komme for å hjelpe til med treningen. Desverre havnet jeg ikke på samme gruppe med alle jeg skulle hjelpe, - men jeg kommer tilbake folkens!!!!
DA skal jeg hjelpe flere :-)
Litt lettere når vi blir delt inn i nybeg, og vidreg. i fremtiden.
.
Jeg traff Eva i Drøbak for at hun skulle guide oss frem til ridehallen.
Takk Eva !!
.
Vi var 25 hunder inne i hallen samtidig!! Fordelt på 2 kombinasjoner.
Jeg var utrolig spent på hvordan Scott skulle takle dette.
Tok han med inn etter at jeg hadde installert meg med stoffbur, stol og sekk, ringside den ene kombinasjonen. ( som jeg ville gjort på et stevne )
Etterhvert som Scott roet seg ved ringen, la jeg han i buret og hjalp et par ekvipasjer med noen treningstips og føringstips .
.
Ut av buret og av med BOT - dekkenet.
Noen oppvarmingsrunder. og noen repetisjoner med sitt og bli, - med en rask bc på banen som forstyrrelse. Dyktige gutten, - satt som en gud og fokuserte KUN på meg!!
VÅR tur.......................
Det var så mange som skulle trene, så her var det viktig å bruke de 3 tilmålte minuttene GODT og RIKTIG!!
Scott ble plassert skrått på hinder nr 1
..............................................
.
Jeg plasserte meg ved hinder nr 2 og skal snu meg mot Scott. ......................
Tjuvstart!!! ( hmmmmmmmmm......... ikke likt han, - men det måtte vel komme det også )
.
Satt han tilbake til starten igjen og provoserte han med mange forskjellige bevegelser fra meg. NÅ satt han som han skulle, og kom som en kule på riktig signal fra meg.
.
Tanken min på kombinasjonen var å få trent på å sende han UT til hinder mens jeg plasserte meg riktig til neste hinder i banen. Frontkryss, trekkføring og bakkryss.
Alt satt perfekt, og vi gikk av banen etter EN kjempegod runde :-)
.
Andre økt på denne banen satt han som støpt i starten, og vi gikk en litt lenger og annerledes kombinasjon enn første løp.
.
Ett riv, i en sving som jeg kom for tett på han, ellers gikk han som en kule :-)
. Neste kombinasjon passet oss helt perfekt !!
Den hadde fokus på akkurat det som vi trener mest på akkurat nå.
Selvstendighet inn og ut av hinder
I dette tilfelle dreide det seg om slalåmen.
.
I og med at vi nå var på et nytt sted, valgte jeg å sette på bøyler i utgangen av slalåmen.
Trente først rett på og noen skjeve innganger for å komme igang .
Deretter........
Jeg valgte også å gå en " bane" og ikke bare inngang/ utgang av hinderet.
.
Startet med de to hoppene bak buen på tunnellen og sendte han inn i slalåmen. Mens Scott fant slalåmen selv, holdt jeg meg i min egen linje fra hoppehinderet og til tunnellinngangen nærmest slalåmen. Fronkrysset ved tunnellen for å sende han inn i tunnellen.
1) Sendte han UT til det høyre hoppet etter tunnellen mens jeg frontkrysset til neste hopp ( 180 graderen ).
Sendte han inn i slalåmen og bakkrysset hans bane ( unødvendig, - men ville trene på akkurat det ) 2) Sente han UT til høyre hopp og trakk han til meg til neste hopp.
Sendte han UT til slalåmen mens jeg gikk rett frem mot hoppehinderet. .
Vi avsluttet med denne økta. Er kjempefornøyd med alt han gjorde og så ingen grunn til å gjøre noe mer idag. Resten av kvelden observerte vi andre, og hjalp litt til :-))
.......................
VI får se når neste agilitytrening blir.
Alt kommer an på formen min og hva som skjer og hvor fort ting skjer.
Jeg bruker mye tid på å sove og på å hvile .
Dermed blir det litt overskudd igjen til å trene litt hunder også :-))
.
Var en tur på Moss Sykehus sin hjertepoliklinikk i går.
De skulle ringe til Rikshospitalet og i tillegg sende papirene på meg inn dit.
Jeg må inn for å ta en ny angiografi.
Og da får tiden vise om de må legge flere stent, blokke nye årer eller bytte flere årer.
Håper ikke det tar lang tid før jeg kommer inn.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar