søndag 6. mai 2012

En ny deal


  • Det skjer masse hundeting om dagen . I dag  var jeg på landslagstrening ( vår første ) i Freestyle med Fargo og Scott.  Det var en solrik og fin dag.  Vi er 8 deltagere på landslaget og det var fint å treffe alle , - se noen av dem trene og få gode tilbakemeldinger om forslag til forbedringer angående min trening vider med begge gutta.
  • På bildet over ser dere starten på programmet til Scott.  Avstanden blir stor, men gutten min er jo såå god og flink som bare det !!!
  • Jeg følte at vi fikk mange gode tilbakemeldinger om dette programmet, og at vi er på rett vei mot en start i konkurranse snart :-)  Men det er mange detaljer , og nå vet vi litt mer om hvor skoen trykker, og hva vi må fokusere mest på frem mot den ( nylig )  påmeldte konkurransen.



  • Treningen foregikk på en grusplass på Rolvsøy i Fredrikstad, og her koser vi oss med en felles lunsj, og diskuterer ulike aktiviteter i framtiden :-)

  • 1, Mai arrangerte Moss og omegn hundeklubb sitt tradisjonelle LP og Ag-stevne i Moss. Jeg var med å jobbet på stevnet, og siden jeg var "løsarbeider" fikk jeg jobbe ganske variert denne dagen.  Først stekte jeg vafler i kiosken en periode, - deretter var jeg båndbærer i agilityringen, - deretter hinderretter, - banebygger  og tidtager i samme ring, - for å avslutte med litt vaffel-steking igjen .-) Det var en koselig dag i fint vær !! Mange gode venner å prate med og jobbe sammen med :-)
  • Siden jeg allikevel skulle dit for å jobbe så hadde jeg meldt på Scott i både agility og hopp. Vi har jo nesten ikke trent agility i vinter og vår, og hatt mest fokus på freestyle............
  • Men jeg tenkte at Scott ville syns det var moro å få litt avveksling og gikk med en god følelse om et godt samarbeid med han, - til start i agility klasse 1.
  • Scott var superflink !!!  Desverre var jeg litt for ivrig i å " handle" han i en sving, og det ble en disk ganske tidlig ( han tok et hinder feil vei ), men resten av banen gikk feilfritt, og i stor fart !!  Det var moro å se hvordan Scott koste seg på banen !!



  • Etter noen timer med jobbing rundt ringen, var det på tide å starte i hoppklassen.
  • Det var en fin  bane for oss, og jeg følte at vi burde klare dette uten for store problemer. Men desverre hadde han for stor fart inn i slalåmen , og skled forbi første pinne. Det betød at vi fikk en "vegring", og måtte ta hinderet på nytt. Det tar litt tid å rette opp en slalåm, og  vi fikk  5 feilpoeng i tillegg. Tross dette var Scott en av de som ble raskest i klassen vår, og vi fikk en premie for dette løpet. 
  • Jeg er ikke sååå motivert for agility lenger ( og har egentlig lyst til å legge opp denne sporten ) , men ser jo helt klart at jeg har en hund som er så til de grader motivert for dette. Derfor tenker jeg å prøve å henge med  på en og annen trening, og konkurranse, selv om mitt største fokus nå blir Freestyle.  Man må jo bli glad når man ser hvor glad hunden er i å jobbe :-)


  • Sist helg kom tre trivelige utøvere til meg for å ha privat-timer ( i regi av katuranus hundeskole ) i agility her på Fosserød.
  • En av deltagerne var 10 år gamle Jesper som deltok med sin wheaten -terreier Abbi og sin border collie Juni. Han er veldig flink, og han blir aldri lei eller sliten av å trene hundene.   Desverre for han , - ble hundene mer sliten enn han siden det ble en varm og lang dag :-(  Derfor fikk han lov til å trene en økt med Scott på slutten av dagen.
  • Bildet sier vel alt om hvor morsomt de hadde det , - hvem som har det mest gøy......... Ja det kan man vel diskutere.....
  •  Sist lørdag arrangerte jeg en trenings-konkurranse i Freestyle på Kambo i Moss (  på MOHK sin plass ) . Vi var en super - fin gjeng som brukte dagen godt!!! Heldigvis var været så flott, - og stressnivået lavt , - så alle  fikk maks ut av denne treningsdagen.
  • Scott fikk trent på fler momenter , - til musikk, - og uten musikk..............  Han er tydelig berørt av slike miljøer, me det tok seg fint opp i løpet av dagen.  Det var mange fine tilbakemeldinger angående vår trening og vårt program denne dagen, og det er godt å se at vi gjør noe riktig !!
  • Og det er godt å trene hund med et sååå deilig publikum  :-)


 
  • Fargo fikk også noen fine økter denne dagen. Hans stressnivå er høyt på trening, så denne dagen ble det mest trening på å ha 4 poter på bakken og minst mulig hopping . Mye tid ble brukt til å roe ned, - til musikk, - belønne at han var rolig, - og utførte noen momenter uten å" ta av "  Den siste økten i ringe var nesten  uten hopp og sprett, så jeg ser et lys i tunnellen.....
  • Vi har fått noen råd på ferden videre, og skal prøve ut dette , så det blir spennende å se hva det kan føre til :-)
  • Det føles nok værre ut for meg , - enne folk utenfor ser det. Dette var iallefall en av tilbakemeldingene som vi fikk etterpå. For det føles ut som " rot", - mens folk mente at det var veldig bra................


  • Scott og jeg har en deal................. 
  • I programmet betyr det at han skal hjelpe meg i mitt gartner- arbeid i parken , men ,,,,,,,,,,,,,
  • - i vår hverdag  har vi også en deal  , - - - hvis han jobber freestyle med meg hver dag, - skal ha bli belønnet med en agility-økt i uka ............. Så får vi se om det fungerer...........

Bildene fra denne konkurransetreningen ( de tre siste bildene )  er tatt fra :






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar