søndag 6. november 2011

Flinke og kreative hunder


  • I dag har jeg hatt gleden av å trene 3 timer inne i Mossehallen :-)
  • Første trening sammen med Carola og hennes gjeng i regi av  Råde hundeskole. Jeg hadde ( som dere kan lese i forje innlegget i bloggen min ) planlagt å instruere noen klasse 2 øvelser i rally-lydighet. Det ble en riktig så koselig trening. Vi var 7 på trening og det var 3 deltagere som tidligere har gått rally kurs med meg i Råde :-)  Veldig moro at de er så ivrige at de vil lære klasse 2 også !!
  • Fargo fikk være visegutt i disse øvelsene. Det kokte nok litt over av iver når vi rett fra bilen skulle inn å demonstrere dette. Men alt i alt så oppførte han seg bra, og jeg tror vi fikk demonstrert greit nok hvordan vi trener 8 - tall - mat uten at hunden skal bry seg om at det ligger godis i matkoppene som hunden skal passere ,
  • Det ble også litt tid til å se  på øvelsen innkalling, - og de øvelser som hører til dette.
  • Etter demo , - og et par runder med trening på den lille banen, - så gikk vi for oss selv for å trene freestyle- momentene som jeg hadde  planlagt for denne kvelden..
  • Fargo fikk en kort økt med Freestyle før  han fikk hvile i bilen, og Scott fikk komme inn for å trene sine momenter.  Scott, Fargo  og jeg har inn trent en del nye momenter, - til våre nye program , - og det var på tide å se om noe av dette kunne generaliseres til nytt sted med nye forstyrrelser. Det ble en veldig positiv økt, og jeg er kjempeimponert over hvor flinke de begynner å bli :-)
  • Etter halvannen time med denne treningsgruppen flyttet jeg meg  over til en annen bane i mosserhallen , - bare for å trene enda halvannen time. Nå med andre mennesker ( vi var 5 stk ) og andre og fremmende  hunder,
  •  Så var det bare å se om de samme momentene fungerte , på enda en " ny" arena. Og det fungerte !! Bare enda bedre enn på første økt. Fargo og Scott er mine store # helter " og jeg ser fram til neste søndag  med nye treningsmuligheter inne i Mossehallen i  3 timer...........

Her er planen for mitt " minikurs" i klasse 2 øvelser neste søndag :

Fører kommanderer ”stå” under marsj til hunden i nærheten av skiltet. Hunden blir stående igjen mens fører går videre frem til øvelse nr. 203. Dommeren eller en person utvalgt av dommeren går frem og stryker hunden over ryggen.
Etter at hunden har blitt berørt, går føreren tilbake ved å gå rundt hunden og tar med seg hunden forover til neste øvelse. 




Etter å ha kalt inn hunden foran seg slik som det står beskrevet i øvelse nr.115, tar føreren et steg bakover og gjør holdt, deretter to steg bakover og holdt og så tre steg og holdt. Hunden følger etter med HODET mot føreren og setter seg foran ved hvert holdt. P.g.a. at øvelsen avsluttes med hunden sittende foran sin fører, må den følges av enten øvelse nr 206, 207, 208 eller 209




 
 
 
Med hunden sittende foran seg, kommanderer føreren hunden til å gå rundt til høyre for sin fører og sette seg i utgangsstilling


Med hunden sittende foran seg, kommanderer føreren hunden til å gå rundt til høyre for sin fører og ekvipasjen fortsetter fremover til neste øvelse uten at hunden setter seg



Med hunden sittende foran seg, kommanderer føreren hunden til å svinge inn mot venstre for sin fører og sette seg i utgangsstilling.

 
Med hunden sittende foran seg, kommanderer føreren hunden til å svinge inn mot venstre for sin fører og ekvipasjen fortsetter fremover til neste øvelse uten at hunden setter seg.




 
  • Jeg håper å se flere av dere igjen neste uke, - og om dere lurer på noe underveis så er det lov å ta kontakt med meg å spørre :-)
  • Ha en strålende treningsuke :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar