torsdag 14. juli 2011

Enda flere gode dager

Vi har fremdeles gode dager her i Svinndal.

Vi planlegger nye freestyle-program, og trener inn flere og mer avanserte øvelser for klasse 2.

Men vi er også på en og annen agilitytrening i ulike hundeklubber, og utvikler oss saaakte fremover der også ...

Men altså, - størst fokus på Freestyle , - da det er mulig å trene dette overalt , - og til enhver tid.

  • Min plan er å videreføre Fargo sitt HTM ( heelwork to music ) -program fram til et FS ( freestyle ) klasse 2 program. Det er mye presisjone som skal til for å få godkjent karakter i HTM. Mye jobbbing med overgang mellom posisjonene, og i tillegg det " kunstneriske" i programmet, som kan løfte HTM til en god showkvalitet.
  • Forskjellen på HTM og FS er at man i HTM skal ha hunden i ulike posisjoner tett ved førerens ben, og at hunden aldri skal være lengre unne fører enn to meter, - mens man i FS kan ha hunden på større avstander, og gjøre andre øvelser / triks der hunden er hvorsomhelst i forhold til fører. Det blir trukket for å ha for mye HTM i FS-program og omvendt------
  • På filmen ovenfor så er Fargo og jeg innom tre ulike pososjoner innen HTM.
  • Hunden på førerens venstre side, - på førerens høyre side - der hunden har hode samme vei som fører,
  • samt på min venstre side med hundens hode motsatt vei av førerens.
  • Disse tre posisjonene skal være nok til å tilfredsstille vanskelighetsgraden i klasse 1.
  • Det finnes 7 andre posisjoner i denne grenen, og jo høyere opp i klassene man kommer, jo flere posisjoner, jo større vanskelighetsgrad.
  • I tillegg til at hunden kan gå i disse posisjonenene, skårer man høyere poeng hvis hunden kan gå både forover og bakover og i ulike svinger og tempovariasjoner i alle posisjonene.
  • På filmen ser du meg og Fargo i tre ulike tempovariasjoner for å øke vanskelighetsgraden, - og i tillegg gi programmet litt " spenning". Vi har ulike svinger i posisjonene " min vestre side", men er ikke så gode på de andre posisjonene.
  • Jeg er utrolig glad i sangen som Fargo går til HTM- programmet sitt.
  • Olav Stedje har en flott klang i stemmen, og har nydlige melodiøse sanger med god tekst. Jeg har hørt på hans sanger helt siden 80 tallet, og blir lett forelsket i hans musikk.
  • Jeg ikke syns det er like morsomt å trene på store presisjonene i HTM-posisjonene, men har mer glede over å trene inn triks og avstandsøvelser. Derfor kommer kanskje denne sangen til å bli brukt til et FS klasse 2 program for Fargo. I og med at vi "scoret" helt opp til 9,0 poeng under kategorien "musikk og fortolkning under konkurransen, så jeg tolker at dommerne syns at musikken passer oss i tempo og at jeg hadde tolket musikken godt.
  • Vi er derfor igang med å trene mer avstandsøvelser og øvelser i rolig tempo ( utrolig vanskelig å trene Fargo til å gjøre noe i rolig tempo ) slik at vi kan lage et godt klasse 2 program før vi starter en gang neste år.'
  • Sommeren er langt fra over, og det er deilig å kunne bruke hagen og andre ulike uteplasser til trening nesten hver dag. Jeg ute noen timer hver formiddag for å ha det gøy med hundene mine. Litt turer i skogen , - ilagt ulike treningsøkter, og noen økter i hagen. På kvelden blir det ofte en tur hit eller dit, for å trene ditt eller datt :-)) Kan man bedre ha det ??
  • Mandag hadde jeg invitert en gjeng med folk jeg kjenner som ønsker å trene sine hunder i freestyle, - - til MOHK sin klubbane på Kambo. Det var mange som ikke kunne denne komme denne dagen, for det er jo tross alt midt i JULI og ferietid,,,,,,, MEN , - overraskende nok var det 7 deltagere som kom på denne treningen, og det ble trening, - både til musikk og uten muskk, og tema ble både HTM og FS :-)
  • Det gleder meg at flere av mine kursdeltagere fra vårens FS kurs i MOHK fremdeles henger seg på treningene " mine", og har ambisjoner om en gang å starte i sporten ! Det motiverer til å fortsette å innkalle til nye treninger utover sommer / høst. Det er alltid mer morsomt når man er mange som motiverer hverandre under treningen.
  • Denne kvelden fikk jeg også hjelp til å finne ut om musikkvalget mitt til Scott er ok. Jeg hadde funnet et spennende tema for oss, og sett på youtube etter musikk som kan passe til dette tema. Konklusjonen etter "oppvisningen" var at noen mente det passet veldig bra og andre syns det var passelig....
  • Men det er vel sånn det er........også blandt dommere. Noen syns musikken passer fint til hunden, mens andre ikke syns det................ På Scott sine 2 fremføringer av " boomerang" har vi fått kommenterer om at musikken passet veldig bra, til at muskken ikke passet... så sånn er det bare......... med oss mennesker, - vi har ulike øyne og oppfatning om det vi ser :-)
  • Men da skal jeg iallefall prøve å jobbe videre med både tema og musikken, så får vi se hva det kan bli til i klasse 2 etterhvert.
  • Dersom noen lesere der ute, ønsker å delta på FS / HTM treninger sammen med oss

, - så gi meg et hint om dette, så får dere invitasjon neste gang .

  • Fortsatt GOD SOMMER!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar