mandag 14. mars 2011

Knock - knock ..........................

  • Torsdag sist uke var vi en tur å trente agility i Drøbak . Kun Scott denne dagen. Vi fikk to økter hver, og jeg brukte første økt på å trene momenter. i banen. Scott fungerte veldig bra og vi fikk til noen bra småkombinasjoner. Neste økt slet vi litt mer. Han har blitt så flink at han leser banen selv, og når han forstår hvor neste hinder er, - vil han dit raskest mulig. Han syns liksom ikke det er nødvendig å fullføre slalåmen når neste hinder står sånn ca midtveis i slalåmen. Det endte opp med at jeg måtte gi han " timeout" . Men det betød også at han ikke fikk trene mer fordi tiden var ute .( noe jeg ikke liker når man er i klubbtrening- sammenheng -------------)
  • Søndag dro vi derfor en tur til ridehallen i Råde for å trene agility igjen. Jeg satt opp en hoppebane med litt vanskelige føringer og vanskelige innganger til slalåm. Vi var kun 3 mann på trening, men jeg hadde med begge mine små i tillegg til Scott . Det ble en super trening med alle tre :-)
  • Scott var hundre prosent konsentrert, og med like stor fart som han pleier å ha presterte han å gå en 18 hinders bane med to ganger slalåm feilfritt !! Det var utrolig deilig å gå når alt fløt så utrolig fint og vi var såååå på nett :-)
  • Minni trente selvstendighet på slalåmen, vippa hjulet og pølsa. Hun er litt ufokusert når det er fremmende personer inni banen, men det må vi bare trene mer på så går det sikkert bedre. Hun elsker å løpe opp å hente hinder på kommando, og hun blir fint med meg når vi trener føring på hopp. Gleder meg til fortsettelsen med lilletrollungen min :-)
  • Pønky og jeg trente mye på startprosedyren. Hun var litt usikker på starten i dag, og kom ikke på første kommando. Etterpå ble det noen tjuvstarter før vi fikk alt på plass. Frøkna er veldig flink på felthinder, og er veldig flink på opphenting av alle type hinder. Men hun liker ikke pølsa spesielt godt. Pølsa til MOHK er veldig tung og stiv, gå hun nekter å gå den helt av seg selv. Her har vi noe å trene på videre før vi starter på konkurransen hun er påmeldt. Bortsett fra hjelp i pølsa gikk også hun en feilfri runde i hoppbanen idag :-)
  • Det har blitt mye freestyletrening denne uken. I og med at både Scott og Fargo skal delta i konkurranse på søndag føler jeg at det er behov for daglige økter.
  • Scott har vist stor fremgang og iver i sitt program den siste tiden. Det vanskeligste ved dette programmet er å balansere mellom det rolige, kjærlige - og det heftige. Sangen omhandler et turbulent kjærlighetsliv. Det er en koreografi som er like heftig, og dertil også vanskelig og gjennomføre. Det skal bli spennende å se om vi klarer å få det til å klaffe i en konkurranse. Scott debuterer med dette programmet og jeg har stor tro på det. Søndag da vi var på agilitytrening, møtte vi opp en snau halvtime før trening startet og fikk trent noen fine økter med freestyle i ridehall. Godt å se at Scott klarer å jobbe i dette miljøet ( hestemøkk m.m ) og heller ikke bare tenke agility inne i ridehaller.
  • Fargo har trent inn et nytt program til ny musikk. Det var liksom ikke mulig å bruke samme program og sang som vi brukte i desember da han fikk 1-premie ( hei hå nå er det jul igjen ) . Men vi har funnet musikk som vi har kunne overføre flere av " kjedene" fra juleprogrammet til vårt nye program. Nå er vi sjørøvere og det handler om mytteri. Fargo og jeg har trent masse masse masse masse på å ha 4 bein på bakken, og ikke bry seg om mine hender og armer. Det største problemet vårt har vært at han hopper og spretter hele tiden ( i glede og stress ), men ettrer masse omvendt lokking-trening , - så har det fungert veldig bra i rally-lydighet. Nå jeg håper at vi er på rett vei også i freestyle.... Vi har vært så heldige å få være med på treninger på mange søndager i Mossehallen nå i vinter. Det har vært utrolig nyttig for oss å trene med alle de heftige forstyrrelsene i hallen. Hver gang vi har trent i mossehallen har det vært håndballtrening eller handballkamp samtidig. Vi leier 1 / 3 av hallen, og resten blir brukt til håndball...Masse hyl og rop og skrik og baller som smeller i gulv og vegg.................. i tillegg til andre hunder og folk som trener sammen med oss :-) Jeg er også så heldig at jeg har venner som går rundt og provoserer oss med klapp, - pipeleker og prat og hopp og sprett slik at jeg får belønnet Fargo for å ha kontakt med meg uansett hva som skjer :-)))) Tusen tusen takk !! snille Marie og Aela !!
I morgen starter vårens første kurs.med meg som instruktør . Et grunnkurs i rally-lydighet med 6 fantastiske deltagere. Jeg gleder meg veldig til å komme igang i med vårens mange kurs og håper at noen av mine kursdeltagere blir inspirert til å fortsette å trene hundene sine videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar