lørdag 15. mai 2010

J#&%NTELOVEN

JANTELOVEN er vel en lov som de fleste av oss er redd for å bli felt av. Iallefall jeg, - og derfor prøver jeg å holde en veldig lav profil blandt folk som ikke kjenner meg eller vet hva jeg står for av kunnskap og livserfaring. Ikke like lett å late som man ikke vet eller kan, så noen ganger går jeg nok i noen feller. Men inni meg erloven der med en gang jeg prøver å " være noe"...........

  • 1. Du skal ikke tro du er noe.-
  • 2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
  • 3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  • 4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
  • 5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
  • 6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
  • 7. Du skal ikke tro du duger til noe
  • .8. Du skal ikke le av oss.
  • 9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
  • 10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

(Axel Sandemose 1933 )

Og så fant jeg denne på nettet:

  • Anti-Janteloven
  • Du er enestående..
  • Du er mer verdt enn noen kan måle.
  • Du kan noe som er spesielt for deg.
  • Du har noe å gi andre.
  • Du har gjort noe du kan være stolt av.
  • Du har store ubrukte ressurser.
  • Du duger til noe.
  • Du kan godta andre.
  • Du har evne til å forstå og lære av andre.
  • Det er noen som er glad i deg.

Det er ikk lett å tro på at man er flink eller blir satt pris på av andre . Man trenger litt oppmuntring og skryt for å kunne tørre å tro på at man er nyttig, flink eller til snill og god.

Jeg har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger fra mine kursdeltagere i den siste tiden. Jeg har derfor funnet det litt lettere å tro på denne loven...............

  • JENTELOVEN
  • HUSK:
  • 1. At du er enestående
  • 2. At du er et verdifullt menneske
  • 3. At du har fått vettet ditt for å bruke det
  • 4. At du har noe å gi som ingen andre har
  • 5. At du har innsikt og erfaring som andre ikke har
  • 6. At du duger til noe
  • 7. At du har mye du har grunn til å være stolt av
  • 8. At du skal tolerere de som ikke liker deg
  • 9. At det er noen som bryr seg om deg
  • 10. At du har noe å lære andre
  • Det viktigste av alt:
  • At verden er full av muligheter forkledd som problemer
  • Ha en god dag!

1 kommentar:

  1. Hellu schnuppa!
    Det er klart du skal tro du er noe og at du er enestående - for det er du jo:) Blid og hyggelig, snill og flink:) Kan vel ikke bli bedre enn det? Og jeg er veldig takknemlig for at noe av dette drypper på meg:)

    SvarSlett