tirsdag 23. mars 2010

Om å kaste seg rundt

  • Ja så blir det oppdatering på denne bloggen allikevel. For å få en bedre forklaring på det, så kan du gå inn på hjemmesiden
Det har vært mye nedoverbakke i vinter, og jeg har ofte følt at jeg ikke har hatt hodet over vann, og stått med problemer helt opp til øra ( som Fargo her i snøen )

Men det skal litt mere til for å velte en som har gått i motbakke så mange ganger før, så det er vel bare å kaste seg rundt...........................

Og kave seg videre opp av elendigheten og komme seg på bena igjen..................

Sola er framma igjen, etter et par dager med regnvær og snøsmelting.

Som dere kan se av bildene ( tatt i dag ) så er det fremdeles masse snø her på Fosserød. Alt for mye spør du meg. Jeg vil så gjerne trene innen for gjerdet, - på gresset , - i hagen vår : )

Pønky og jeg har vært ute en liten tur og trent på et par vers av "kjerringa", - og vi har utviklet et par nye øvelser litt videre. Hun var både flink og ivrig etter å " hatt fri" en god stund. Mye tyder på at hun har godt av noen pauser av og til. Hun blir fort lei, og det går ikke an å terpe med henne. Når hun har gjort en øvelse et par ganger syns hun nemlig at jeg er dum som ikke forstår at hun KAN dette uten å måtte gjøre det enda en gang....................

Det har også blitt litt trening med Scott igjen.

Han har vært veldig fjortis den siste tiden, og det har vært frustrerende å trene noe som helst med han. I det ene øyeblikket har han vært utrolig dyktig og gjort alle øvelser med stor iver og nøyaktighet. I neste økt kunne han se ut som et spørsmålstegn og ikke forstå noen ting.

Vi var en tur i Råde søndag og fikk tre fine økter på agilitybanen. Første økt trente vi på litt føring på hopp og tunneller. Vi fikk også trent en del på utviklingen av slalåminnganger og utganger. Jeg satt på litt bøyler ut og inn slik at han skulle få litt hjelp til å gå riktig mens jeg kunne bevege meg i andre retninger enn han ( mot andre hinder ) uten at han gikk ut av slalåmen for å komme etter meg.

Neste økt trente vi på Layering og serpentinføring, og utvikling av selvstendig oppgang på bommen, og at han skal fullføre nedgangen mens jeg beveger meg bort fra han mot andre hinder.

Siste økt var vi alene i ridehallen. Ingen andre var interessert i å trene hoppeteknikk.................. Men det stoppet ikke oss, - Jeg hadde spart litt krutt til denne siste økta for at vi skulle få trent på noe som det var alt for lenge siden vi hadde gjort sist .-)

Dessuten var det utrolig motiverende for hunden å få jobbe med noe " så enkelt" som å hoppe 5 hinder rett frem i full fart mot en belønning som overgår alt :-) Etter to økter med trening på litt komplisert føring, slalåminnganger og felt - trening

Jeg satt opp 5 hoppehinder i rett strekke med ulike avstander.

Hoppehinderne ble flyttet frem og tilbake slik at alle avstander hele tiden var foskjellige, samt alle pinnene på hoppene ble flyttet opp og ned hele tiden slik at det aldri var like høyder som sist gang han hoppet.

Jeg fikk trent masse på selvkontroll på starten fordi jeg kastet verdens beste belønning over de siste hinderne, mot mål. Når en så stor belønning trekker, er det stor selvkontroll å bli sittende, å vente på starsignalet mitt , - men også provoserende i forhold til konsentrasjonen på hoppene som hele tiden forandres.

Jeg trente på innkalling over hoppene, - på å løpe om kapp med han for å presse han på hoppene, på å slenge med armer eller bevege meg litt vekk fra hinderne mens han skulle rett frem. Alt dette på begge sider av hindergruppen.

På denne måten lærer jeg han at han ikke skal bry seg om at jeg slenger litt med armer ( veldig mange hunder som river da ), og at han skal gå rett frem selv om jeg beveger meg sideveis hvis ikke annen kommando kommer, han skal ikke brys seg om at jeg står igjen eller løper i forkant av han......................................

Scott rev siste hinder de to første gangene fordi jeg hadde lagt belønningen for nær siste hinder. Men etter dette klarte han alle hinder med alle utfordringer flott uten ett eneste riv :-))

Man kan også trene frem-kommando, om man vil det, på denne type trening Jeg valgte IKKE å trene dette idag, da mitt mål med denne treningen var å øke hans forståelse og konsentrasjon når han hopper. Fremmadsending kan man trene uten hinder .-)

Scott hadde enda ikke hoppet på det høyeste som skal være i stor klasse enda, men i går fikk vi prøvd oss på det :-)

Mandag dro vi en tur til Fredrikstad for å trene med Østfoldgjengen.

Yvonn og jeg fikk en fin halvtimes oppvarmingstur før trening. Veldig trivelig tur som jeg håper kan bli en fast oppvarmingstur i fremtiden :-)) Takk for turen Yvonn!!

Vi satt opp en klasse 3 kombinasjon, og siden dette var første trening sammen med denne gjengen ( vi var 5 på trening ) valgte jeg å dele treningen inn i tre økter og gjøre ting enkelt for Scott. Første økt brukte jeg på å "shape" sjeve oppganger på bommen

Nest økt trente vi slalåminnganger og utganger sånn som vi gjorde i Råde på søndag. I tillegg trente vi en kort økt på hopp og tunnell ( føring ). Hoppene sto på høyt, men det var ikke noe problem. Noen hundene rev hinder hele tiden, mens Scott ikke rev ett eneste hinder :-) Dette til tross for at vi hadde et kjempevanskelig underlag. Det var veldig ujevnt med sand og store groper slik at det var vanskelig for hundene å vurdere hvor høyt de skulle satse for.

Dyktige Scotten min klarte han !!

Det var en veldig motiverende trening. Moro å se hvordan andre trener og lære mer om det "eliteutøvere" gjør på banen når de trener. Selv om de ikke bruker samme treningsmetoder ( jeg bruker ikke "straffemetoder" ) som jeg trener med Scott så er det mye å hente angående føring i banen.

Jeg kommer nok til å fortsette å trene sammen med denne gjengen videre :-) Det var en trivelig gjeng å trene sammen med :-)

Og, - nå jeg gleder meg til neste trening !!

2 kommentarer:

  1. Sånn ja - godt du er tilbake i den ordentlige bloggverden så det går an å følge med igjen :-)
    "Straffemetoder" - hmmm - høres ikke morsomt ut!

    SvarSlett
  2. Jepp, - tilbake :-)
    nei det høres ikke morsomt ut med "straffemetoder". Men det er ikke så ille som det høres ut?? De straffer jo ikke fysisk !!
    Noen trener bare med litt "andre metoder" og korrigerer hunden når den gjør feil, andre ikke.
    Noen lar også hunden merke det når fører gjør feil.I form av at fører stopper opp eller "detter sammen" og blir oppgitt når det blir noe feil. Oftest er det fører som gjør feil.
    Det er jo hunden som blir "straffet" .
    Urettferdig å la det gå ut over hunden syns jeg.
    Tror disse hundene mister fart og motivasjon hvis dette gjøres ofte.

    SvarSlett