tirsdag 29. desember 2009

Hund med 2 av 2 på

I romjulen koser jeg meg med trening av hunder. I går var vi i drivhuset sammen med Yvonn ogFancy Fikk en koselig trening sammen, og Scott fikk noen fine økter med både start-trening, felt-trening, fremmadsending til slalåm og doggy-zen. belønning . Scott er blitt veldig flink ( syns jeg da , - hehe ) Han forstår fort når han gjør noe feil, og da ser han på meg og " spør"........ I min klikkertrening der belønning ( og oppfølging ) uteblir når noe blir feil, er det lett for han å forstå. Når vi prøver igjen skjerper han seg veldig og passer på at det blir riktig neste gang. Vi trente på mønepasseringer separat. Han har aldri vært med på bak-kryss på mønet og ble ganske overrasket over at jeg plutselig var på motasatt side. Etter noen pass forsto han hva vi drev med, og var komfortabel med det. I tillegg trente jeg på å løpe til neste hinder som var i 90 graders sving etter mønet, mens han skulle ta feltet å stå med 2 av og 2 på til neste kommando kom fra meg ( mot meg og over hinderet mellom oss ) Det er mange som trener 2 av og 2 på for tiden:-) Det er også mange måter å gjøre det på. Til info for dere som ikke forstår hva det betyr så er det sånn at vi ønsker at hunden skal ha to ben PÅ feltet på hinderet, og to ben av feltet ( på bakken) Her kommer en liten snutt jeg fant på nettet over hvordan man kan benyttte enkle hjelpemidler for å trene inn dette hjemme. På den måten kan man lett overføre dette til hinder på trening i " klubben" sin. I dag har jeg også vært en tur i drivhuset med Scott. Der traff jeg flere som skulle trene, og som hadde trent. Bla.a var Lise, Hera, Timmy og Dixie akkurat ferdig å trene med sine tre hunder. Du kan jo lese om det på hennes side :-) I tillegg var både Jan, Marianne og Lise Beate der sammen med meg og Scott. Scott og jeg tok opp tråden fra i går, og fikk en økt med litt føring der det var stort behov for bakkryss og fremmadseningser. Etter å ha justert litt på ett hoppehinder fikk vi en flott økt sammen :-) Fokuset i dag ble føring. Jeg laget en kombinasjon med noen hoppehinder og instruerte en av de andre på hvordan man skal briefe og tenke seg frem til hvordan man skal gå med hunden i banen og samtidig fullføre det man har planlagt. Jeg fikk prøvd ulike føringer og kombinasjonsmuligheter på Scott og er veldig fornøyd med hans prestasjoner i dag! Det blir nok en tur til drivhuset i morgen også tenker jeg :-) Umulig å gå tur nå om dagen på grunn av kulden. Mellom 15 og 20 minusgrader er KALDT!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar